لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

نمایندگان ایران و آرژانتین درباره پرونده انفجار در «آمیا» مذاکره می‌کنند


وزارت امور خارجه آرژانتین خبر داد که نمایندگان ایران و آرژانتین روز دوشنبه- هشتم آبان ماه- برای گفت‌وگو در مورد انفجاری که هیجده سال پیش در یک مرکز یهودیان شهر بوئنوس آیرس معروف به «آمیا» رخ داد با یکدیگر مذاکره می کنند.

شماری از مقام‌های بلندپایه ایرانی به دست داشتن در این انفجار متهم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه آرژانتین روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که این دیدار «یک جلسه کاری درخصوص پرونده حادثه آمیا است که چارچوب کاری آن در دیدار ۲۷ سپتامبر وزیران امور خارجه دو کشور در نیویورک مورد توافق قرار گرفته است.»

هکتور تیمرمان، وزیر امور خارجه آرژانتین و همتای ایرانی او علی‌اکبر صالحی، طی دیداری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل توافق کردند تا گفت‌وگوها در مورد این حادثه را تا زمان دست‌یابی به «یک راه حل مورد توافق طرفین» ادامه دهند.

وزیر امور خارجه آرژانتین در این مورد خبر داده‌ که قرار است در جلسات تازه گفت‌وگوها، به منظور حل و فصل پرونده آمیا نوعی از «سازوکارهای قانونی» که با سیستم‌های قانونی آرژانتین و ایران در تضاد نباشند تشکیل شوند.

انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، که سال ۱۹۹۴ به وقوع پیوست، ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

به دنبال وقوع این انفجار، آرژانتین هشت تن از مقام‌های بلندپایه وقت جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی را به عنوان متهمان اصلی این حادثه معرفی کرد و پلیس بین‌الملل نیز برای برخی از این افراد حکم جلب صادر کرد.

آرژانتین بارها از ایران خواسته‌است تا متهمان پرونده آمیا را تحویل دهد.

ایران که همواره اتهام دست داشتن در حادثه آمیا را رد کرده‌است، بدون قبول این درخواست از تیرماه سال ۹۰ اعلام کرد که آماده است با آرژانتین در خصوص این پرونده همکاری کند.

این اعلام آمادگی برای همکاری با مخالفت دو سازمان اصلی یهودیان آرژانتین روبه‌رو شد و سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس نیز از این توافق انتقاد و به تصمیم آرژانتین برای مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی مخالفت کرده‌است.
XS
SM
MD
LG