لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

افزایش «۶ درصدی» واردات نفت خام چین از ایران در ماه فوریه


بنا بر آمارهای تازه، واردات نفت خام چین از ایران در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با شش درصد افزایش به ۵۵۲٬۶۱۳ بشکه در روز رسیده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اطلاعات گمرکی که روز جمعه، یکم فروردین، منتشر شده نشان می‌دهد که واردات نفت خام چین از ایران در سال ۲۰۱۴ نزدیک به سطح پیش از آغاز تحریم‌های نفتی غرب علیه ایران بوده‌ است.

صادرات نفت ایران از دو سال پیش با تحریم از سوی غرب مواجه شد، اما جمهوری اسلامی طی چهار ماه گذشته و در پی توافق موقتی که در آذرماه با قدرت‌های غربی امضا کرد توانسته‌ است نفت بیشتری صادر کند.

در همین راستا، آمار جدید نشان می‌دهد که واردات نفتی چین از ایران در دو ماه نخست سال ۲۰۱۴ به میزان ۵۵۸٬۸۷۷ بشکه در روز بود که نسبت به سال پیش از آن ۳۶٫۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به نوشته رویترز، بخشی از افزایش واردات نفت چین از ایران به خاطر خرید میعانات توسط شرکت خصوصی «دِرَگون اَرومتیکس» است که از نیمه دوم سال ۲۰۱۳ به خرید عمده میعانات نفتی و گازی از ایران مشغول بوده‌ است.

رویترز در همین حال می‌نویسد که در سال ۲۰۱۴ چین ممکن است نتواند سطح واردات نفتی خود از ایران را مهار کند، زیرا شرکت دولتی «ژوهای ژنرونگ» چین هم‌اینک در حال مذاکره برای انعقاد یک قرارداد جدید خرید میعانات از ایران است.

آمار آژانس بین‌المللی انرژی که ۲۴ بهمن‌ماه منتشر شد، حاکی است که صادرات کلی نفت ایران در ماه ژانویه به یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه رسیده و نسبت به متوسط صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۳ روزانه تا ۲۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز روز ۲۸ اسفند نوشت که صادرات نفت ایران در چهار ماه گذشته میلادی تا پایان ماه فوریه، بیشتر از میزانی بود که تحریم‌های غرب اجازه می‌دهد و این مسئله واکنش احتمالی واشینگتن را به دنبال خواهد داشت.

روند افزایشی خرید نفت از ایران باعث شده‌ است که ایالات متحده به هند در مورد مهار واردات نفتی خود از ایران و حفظ آن در سطح اواخر سال ۲۰۱۳ تذکر دهد.

در صورتی که واشینگتن حس کند روند کاهش فشار تحریم‌ها بر ایران با سرعتی بیش از آن چه مد نظر مقامات آمریکایی است صورت می‌گیرد، چین نیز ممکن است با فشارها از سوی غرب برای مهار واردات خود از ایران روبه‌رو شود.

فشارهای غرب بر ایران به منظور واداشتن جمهوری اسلامی به توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد که به گفته غرب ممکن است برای ساخت بمب اتم استفاده شود.

جمهوری اسلامی ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه و اساس می‌داند، اما با این حال به منظور کاستن از فشار تحریم‌ها در حال مذاکره با قدرت‌های جهانی برای حل و فصل این مناقشه است.
XS
SM
MD
LG