لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

کارنامه چاک هیگل در مورد ایران


چاک هیگل، وزیر تازه دفاع ایالات متحده.
چاک هیگل، وزیر تازه دفاع ایالات متحده.
روزنامه آمریکایی «یواس‌ای تودی» در مطلب بسیار مفصلی با نقل قول از سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های چاک هیگل، وزیر تازه دفاع ایالات متحده، کارنامه وی را در برخورد با ایران بررسی کرده است.

در بخشی از این مطلب سعی شده که به موضع‌گیری‌های محافل طرفدار اسرائیل که می‌گویند چاک هیگل در برخورد با ایران بیش از حد نرمش نشان داده شفافیت بیشتری داده شود.

روزنامه «یو اس ای تودی» خاطر نشان می‌کند که به محض معرفی چاک هیگل به عنوان نامزد وزارت دفاع گروه‌های طرفدار اسرائیل مخالفت با وی را آغاز کرده و وی را در برخورد با ایران بیش از حد نرم توصیف می‌کنند. این گروه‌ها با راه‌اندازی یک وب‌سایت با نام این سناتور پیشین، تمام مطالب و ادعاهای خود را در مخالفت با نامزدی وی برای مقام وزارت دفاع آمریکا منتشر کرده و حتی یک تلویزیون کابلی موقت در منطقه واشنگتن به همین منظور راه‌اندازی کرده‌اند.

در بخشی از تبلیغات این محافل ادعا می‌شود که چاک هیگل به تحریم‌ها علیه ایران رای منفی داده است.
روزنامه «یو اس ای تودی» یادآوری می‌کند که سناتور پیشین جمهوری‌خواه با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران مخالف بود ولی از تحریم‌های چند جانبه بین‌المللی علیه ایران از جمله اقدامات تحریمی سازمان ملل متحد حمایت کرده است.

تبلیغات محافل طرفدار اسرائیل به درستی ادعا می‌کنند که چاک هیگل با قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا مخالف بود. اما نباید فراموش کرد که چاک هیگل بارها گفته است که ایران را از حکومت‌های تروریسم می‌داند. وی با مصوبه مجلس سنای آمریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی به این خاطر مخالفت کرد چون آن را مقدمه‌چینی برای حمله نظامی به ایران می‌دانست و او با چنین حمله‌ای مخالف است.

در تبلیغات محافل طرفدار اسرائیل از یکی از سخنرانی‌های بسیار قدیمی چاک هیگل نقل شده که گفته بود: «حمله نظامی علیه ایران نه اقدامی منطقی، نه اقدامی ممکن و نه اقدامی مسئولانه است» این نقل قول مربوط به سال ۲۰۰۶ است. از آن به بعد چاک هیگل بارها تاکید کرده که دولت آمریکا باید گزینه نظامی را در نظر بگیرد.

در مورد تحریم‌ها علیه ایران

محافل طرفدار اسرائیل مدعی‌اند که چاک هیگل با تحریم ایران مخالف بوده ولی حقیقت ماجرا این است که وی در دوره نمایندگی خود در مجلس سنا در فاصله سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ با تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفت کرده است. ولی از اقدامات مشترک بین‌المللی از جمله تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت کرده است.

چاک هیگل در سال ۲۰۰۱ با تمدید تحریم‌ها علیه ایران به مدت پنج سال مخالفت کرد و به جای آن تمدید دو ساله این تحریم‌ها را در مجلس سنا پیشنهاد کرد که در نهایت تصویب و به سیاست رسمی دولت جورج بوش بدل شد.

وی در اکثر این موارد از جمله مباحث مربوط به تمدید تحریم علیه ایران و لیبی در سال ۲۰۰۱ می‌گفت که با اقدامات تنبیهی و تحریم ایران مخالف نیست ولی معتقد است که اعمال یک چنین مجازات‌هایی به شکل یکجانبه از سوی آمریکا موثر نخواهد بود.

در ژوئیه سال ۲۰۰۸ باری دیگر سناتور چاک هیگل در کمیته امور بانکی مجلس سنا در اقلیت قرار گرفت و این‌بار موضع وی در مخالفت با باراک اوباما بود. او از جمله دو تن سناتورها بود که با طرح تحریم بانک‌ها و موسسات مالی ایران مخالفت کرد. این طرح قانونی پس از پایان دوره نمایندگی چاک هیگل در مجلس سنا به رای گذاشته شد. طبق این قانون همه بانک‌ها و نهادهای مالی بین‌المللی که با بانک‌های ایران معامله کنند از سوی دولت آمریکا مجازات خواهند شد.

چاک هیگل در توضیح مخالفت خود در آن زمان گفت: «این مقررات ایران را مجازات نمی‌کند بلکه در عمل متحدان و شرکای تجاری آمریکا را تحریم خواهد کرد.»

روزنامه «یو اس ای تودی» یادآوری می‌کند که با وجودی‌که چاک هیگل در دوره نمایندگی در مجلس سنا با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالف بوده ولی همواره از همکاری با کشورهای هم‌پیمان آمریکا برای اعمال فشار اقتصادی بر ایران حمایت کرده است.

وی در سخنرانی‌های خود در پاییز سال ۲۰۰۷ همزمان با تصویب دور دیگری از تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران گفت که همزمان با اقدامات هماهنگ بین‌المللی برای اعمال فشار به حکومت ایران باید درهای مذاکره مستقیم با آن کشور را باز نگاه داشت. وی تاکید کرد که برای انجام اقدامات سختگیرانه‌تر علیه ایران باید یک اتحاد بین‌المللی ایجاد شود و بخش زیادی از دولت‌های منطقه خاورمیانه را نیز باید به سمت این اتحاد جلب کرد.

او در سخنرانی دیگری در همان ماه‌ها ایران را به خاطر حمایت از تروریسم و سخنان تهدیدآمیز رئیس جمهور آن کشور علیه موجودیت و امنیت اسرائیل به شدت مورد حمله قرار داد. اما وی در عین حال در ماه‌های پایان ریاست جمهوری جورج بوش از سیاست‌های رئیس جمهور وقت آمریکا برای اقدامات یک‌جانبه علیه ایران انتقاد کرده و گفت که دولت آمریکا باید در همکاری با کشورهای دوست و متحدان خود ضمن اعمال فشار بر ایران راه گفت‌وگوهای مستقیم با آن کشور کشور را باز نگاه دارد.

قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریست

محافل طرفدار اسرائیل در بخشی از حملات تبلیغاتی خود علیه چاک هیگل می‌گویند که وی با قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی مخالفت کرده است.

اولین بار این موضوع توسط سناتور کایل لیبرمن در سپتامبر ۲۰۰۸ در مجلس سنای آمریکا مطرح شد. دلیل مخالفت چاک هیگل با این طرح این بود که چندی قبل از آن نیز دولت جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا طرح مشابهی را مطرح کرده بود و از نظر سناتور هیگل این اقدامات مقدمه‌چینی برای حمله نظامی به ایران بود.

وی در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود به صراحت گفت که این مصوبه را بسیار خطرناک می داند و به همین خاطر به آن رای منفی داده است. در آن رای‌گیری باراک اوباما نیز که در آن زمان عض مجلس سنا بود به این طرح رای مخالف داد.

روزنامه «یو اس ای تودی» یادآوری می‌کند که پیش از طرح لایحه پیشنهادی سناتور لیبرمن، گروهی از اعضای مجلس سنا پیشنهاد مشابهی را تحت عنوان «قانون مبارزه با گسترش تسلیحات ایران» مطرح کرده بودند که یکی از بخش‌های مهم آن قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی بود. نکته جالب این است که باراک اوباما و هیلاری کلینتون که از اعضای مجلس سنا بودند هر دو از این طرح حمایت کردند.
این لایحه هیچگاه برای رأی‌گیری در صحن مجلس سنا مطرح نشد. اکنون برخی مدعی شده‌اند که دلیل عدم رأی‌گیری در مورد این لایحه پیشنهادی اقدامات چاک هیگل بوده است ولی هیچ سند یا مدرک علنی در تاثیر این ادعا وجود ندارد.

چاک هیگل پس از اعلام نامزدی وی برای مقام وزارت دفاع در بیانیه‌های مطبوعاتی و مصاحبه‌های خود تاکید کرده است که دلیلی مخالفت وی با آن طرح این نیست که در حمایت ایران از تروریسم تردید دارد بلکه به اعتقاد وی چنین طرح‌هایی در مجلس سنا در حقیقت تمرین‌هایی برای کسب مشروعیت برای اقدام نظامی است.

وی روز هفتم ژانویه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «من بارها تاکید کرده‌ام که ایران حامی تروریسم است. ولی در عین حال من با شیوه‌های بی ملاحظه در برخورد با معضلات پیچیده در منطقه خاورمیانه مخالف هستم»

روزنامه «یو س ای تودی» خاطر نشان می‌کند که نگاهی به موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های سناتور پیشین چاک هیگل نشان می‌دهد که وی همواره بر حمایت ایران از تروریسم تاکید کرده است. به عنوان مثال دو بخش از سخنرانی‌های جداگانه وی در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در ادامه این مطلب نقل می‌شود.

اقدام نظامی علیه ایران

در بخش دیگری از تبلیغات محافل طرفدار اسرائیل علیه نامزدی چاک هیگل برای مقام وزارت دفاع آنها مدعی اند که با وجودیکه پرزیدنت اوباما همه گزینه‌ها علیه ایران را در نظر دارد چاک هیگل گفته است که «اقدام نظامی علیه ایران نه اقدامی منطقی، نه اقدامی عملی و نه اقدامی مسئولانه است.»

ظاهرا چاک هیگل این سخنان را در مصاحبه‌ای با مطبوعات پاکستانی در آوریل سال ۲۰۰۶ بیان کرده است. ولی از آن زمان به بعد وی در چند سخنرانی و موضع گیری خود نشان داده که اقدام نظامی علیه ایران را کاملا منتفی و مردود نمی داند.

به عنوان مثال وی در سخنرانی خود در سال ۲۰۰۷ در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی گفت: «نمونه‌هایی مانند افغانستان و عراق نشان داده که در برخورد با معضل ایران راه حل حمله نظامی نیست. دولت آمریکا باید یک راهکار همه‌جانبه در همکاری با متحدان و دولت‌های دوست در پیش بگیرد و در عین مذاکره و تلاش‌های دیپلماتیک از همه ابزارهای دیگر از جمله فشار اقتصادی، فرهنگی و نظامی استفاده کند.

در ماه سپتامبر نیز چاک هیگل همراه با چند دیپلمات و مقام ارشد سابق آمریکایی در مقاله مشترکی که در روزنامه «واشنگتن پست» به چاپ رسید نوشت: «موضع ما کاملا با سیاست‌های کنونی رئیس جمهور یعنی در نظر داشتن همه گزینه‌های ممکن از جمله اقدام نظامی علیه ایران انطباق دارد. چهارچوب آن تشدید فشارها بر ایران همزمان با انجام اقدامات لازم برای دستیابی به راه حل سیاسی است.»

به این ترتیب باید گفت که ظاهرا در مورد نحوه برخورد با ایران، بر خلاف آنچه که تبلیغات محافل طرفدار اسرائیل مدعی می‌شوند، دیدگاه چاک هیگل با استراتژی باراک اوباما تناقضی ندارد.
XS
SM
MD
LG