لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

روزنامه شرق از دو اتهام، تبرئه و در یک مورد «مجرم» شناخته شد


روزنامه شرق که نزدیک به سه ماه است توقیف شده، روز یکشنبه، سوم دی، در دادگاه مطبوعات استان تهران در دو مورد از اتهامات مجرم شناخته نشد اما در خصوص آنچه «تخلف از مصوبه شورای عالی امنیت ملی» نامیده شده مجرم شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پس از دفاعیات مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق در جلسه دادگاه، اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات وی را در خصوص اتهام «نشر مطالب خلاف واقع»، و هم‌چنین اتهام «توهین به ایثارگران» (چاپ کاریکاتور)، با اکثریت آرا مجرم نشناختند.

این گزارش می‌افزاید که در خصوص اتهام «تخلف از مصوبه شورای امنیت ملی»، اعضای هیات منصفه مهدی رحمانیان را مجرم دانستند.

در همین حال ایرنا می‌افزاید که در مجموع، اعضای هیات منصفه دادگاه، مدیر مسئول روزنامه شرق را که به هنگام توقیف روزنامه‌اش بازداشت شده‌بود «مستحق تخفیف ندانست.»

روزنامه شرق روز پنجم مهرماه به دلیل انتشار کاریکاتوری تحت نام «چشم‌بندان» توقیف شد و در همین حال به این روزنامه اتهام «نشر مطالب خلاف واقع» و «تخلف از مصوبه شورای عالی امنیت ملی» نیز زده شد.

کاریکاتور یادشده، افرادی را بدون شاخصه‌های مشخص در حین بستن چشم‌های یکدیگر نشان می‌دهد و در حالی که مدیرمسئول روزنامه شرق منظور از این کاریکاتور را نشان دادن «جهل جهانی» ذکر می‌کند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این کاریکاتور را «توهین به رزمندگان اسلام» دانسته است.

روزنامه شرق هم‌چنین به خاطر انجام مصاحبه با مهرداد عمادی، کارشناس اقتصادی، که خبرگزاری فارس از او به عنوان «یکی از چهره‌های ضدانقلاب» یاد می‌کند از سوی رسانه‌های دولتی مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌است که مسئله «تخلف از مصوبه شورای امنیت ملی» می‌تواند از جمله به این مصاحبه اشاره داشته باشد.

در همین رابطه چاپ مصاحبه‌ای با علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز از سوی روزنامه شرق مورد انتقاد بوده‌است.

مدیر مسئول روزنامه شرق روز یکشنبه در ادامه دفاعیاتش درباره این مصاحبه اظهار داشت که «این مصاحبه با اینترپرس بوده و بر اساس روال کار روزنامه‌نگاری ما از یکی از خبرگزاری‌های داخلی برداشت کردیم که تا آخرین لحظه چاپ نیز با بررسی‌های مان مطلب تکذیبیه‌ای در این باره منتشر نشده بود.»

چاپ خبری از سوی روزنامه شرق در مورد افزایش قیمت سکه طلا نیز از موارد اتهامی به این روزنامه بوده که آقای رحمانیان در دفاعیاتش گفت که این موضوع پس از تذکرات، دیگر توسط روزنامه او تکرار نشده‌است.

سازمان گزارشگران بدون مرز توقیف روزنامه شرق را «ایجاد جو رعب و وحشت از سوی رژیم و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران علیه روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران ایران» توصیف کرده و توقیف این روزنامه را «هشداری دیگر به رسانه‌های ایران» ارزیابی کرده‌است.

رضا معینی، مسئول بخش ایران، افغانستان و تاجیکستان گزارشگران بدون مرز، پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به توقیف روزنامه شرق گفت که «موسسه سپاه پاسداران کارزاری را توسط رسانه‌های خود راه‌اندازی کرده‌است؛ به ویژه خبرگزاری فارس در راس آن، و این به یک معضل حکومتی تبدیل می‌شود.»

وی افزود: «در هیچ کجای دنیا، محافل این گونه و به این سرعت نمی‌توانند چنین اقدامی را برای توقیف یک نشریه انجام دهند.»

روزنامه شرق پیش از این بار نیز سه بار در دوران فعالیت خود توقیف شده است.
XS
SM
MD
LG