لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

حکم آزادی حسنی مبارک از سوی دادگاه صادر شد


حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر.
حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر.
دادگاهی در مصر روز چهارشنبه ۳۰ مرداد دستور آزادی مشروط حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر، را صادر کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، رسانه دولتی الاهرام مصر با درج این خبر اعلام کرده‌است از آنجا که پس از صدور این حکم، احتمال فرجام‌خواهی از سوی دادستان‌ها نسبت به این حکم می‌رود، حسنی مبارک ۴۸ ساعت دیگر نیز در حبس باقی می‌ماند.

فرید الدیب، وکیل حسنی مبارک، روز چهارشنبه در حال خروج از زندان محل نگهداری حسنی مبارک به خبرگزاری رویترز گفت که آقای مبارک «احتمالاً فردا آزاد می‌شود.»

حسنی مبارک ۸۵ساله روز ۲۲ بهمن ۸۹ به دنبال بروز ناآرامی‌ها در مصر که تعداد زیادی کشته بر جای گذاشت، پس از سه دهه از قدرت کناره‌گیری کرد.

مبارک به خاطر پذیرش هدایایی به ارزش حدود یک میلیون دلار از موسسه رسانه‌ای دولتی الاهرام مصر، متهم به تصاحب اموال عمومی شده است.

وی روز ۱۳ خردادماه ۹۱ به اتهامی دیگر مبنی بر اینکه «نتوانسته از کشتار بیش از ۸۵۰ تن از معترضان جلوگیری کند» از سوی دادگاه به حبس ابد محکوم شد.

بسیاری از مردم مصر معتقدند که حسنی مبارک شخصاً دستور سرکوب معترضان را داده و به نظر دادگاه که وی را تنها به «ناتوانی از جلوگیری از کشتار معترضان» متهم کرده است اعتراض دارند.

روند دادرسی این اتهام هم‌چنان ادامه دارد اما طبق قانون وی لازم نیست در ارتباط با این اتهام در زندان بماند و می‌تواند تنها در جلسات دادگاه حضور پیدا کند.

از زمان برکناری حسنی مبارک وضعیت سیاسی در مصر هم‌چنان متشنج باقی مانده و این کشور انتخاب یک رییس جمهور اسلام‌گرا و سپس اعتراضات گسترده خیابانی علیه او و برکناری این رییس جمهور جدید توسط ارتش را به خود دیده است.

اعتراض اسلام‌گرایان و به‌ویژه گروه اخوان‌المسلمین علیه این اقدام ارتش با سرکوب نیروهای نظامی مصر روبه‌رو شده و این درگیری‌ها تنها در پنج روز اخیر حدود ۸۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

مقامات ارشد اتحادیه اروپا قرار است روز چهارشنبه در مورد بحران مصر و «بازنگری» روابط خود با دولت این کشور جلسه اضطراری برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آخرین اخبار حاکی است که اتحادیه اروپا قصد ندارد در حال حاضر کمک‌های مالی خود را به دولت مصر قطع کند اما چند کشور عضو این اتحادیه خواستار قطع حمایت نظامی اروپا از دولت مصر شده‌اند.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز دوشنبه از قول یک «منبع بلندپایه دیپلماتیک در بروکسل» نوشت که اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌هایی در زمینه تحویل تسلیحات، تجهیزات پلیس و فناوری‌های دارای کاربرد دو گانه علیه مصر وضع کند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرده که در صورت قطع کمک‌های غرب به دولت مصر حاضر است هزینه کمک به این دولت را تقبل کند.
XS
SM
MD
LG