لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

دادستان تهران از بازداشت یکی از دست اندرکاران «ظهور بسیار نزدیک است» خبر داد


روی جلد سی دی «ظهور بسیار نزدیک است»
روی جلد سی دی «ظهور بسیار نزدیک است»
دادستان عمومی و انقلاب تهران روز چهارشنبه از بازداشت یکی از دست اندرکاران فیلم مستند «ظهور بسیار نزدیک است» خبر داد. عباس جعفری دولت‌آبادی اعتراضات به این سی‌دی را در دو موضوع «تعیین وقت ظهور و تطبیق با مصادیق» دانست و از بررسی منابع مالی این فیلم خبر داد.

عباس جعفری دولت‌آبادی با بیان این‌که دو اتهام «توزیع سی‌دی بدون مجوز» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» برای یکی از عوامل این فیلم پیش‌بینی شده، گفت: «فعلاً یکی از عوامل این سی‌دی بازداشت است و تحقیق در مورد سایر متهمان ادامه دارد. به نظر ما این سی‌دی فراتر از آن چیزی است که آنها مطرح می‌کنند. هزینه‌های مالی آن نیز در حال بررسی است.»

وی در مورد هویت فرد بازداشت شده توضیحی نداد اما منابع خبری دیگر، پیش از این، فرد بازداشت شده را «علی‌اصغر سیجانی»، کارگردان و مجری فیلم «ظهور بسیار نزدیک است» معرفی کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر سی‌دی «ظهور بسیار نزدیک است» با تیراژ چند میلیونی در ایران توزیع و در آن ادعا شده‌است که آیت‌الله علی خامنه‌ای‌، محمود احمدی‌نژاد و حسن نصرالله، به ترتیب، سه نفر از یاران امام دوازدهم شیعه به نام‌های «سید خراسانی»، «شعیب بن صالح»، و «سید یمانی» هستند.

در برخی روایت‌های شیعه آمده‌است که شخصی به نام «سید خراسانی» در هنگام «ظهور امام دوازدهم»، از ایران به یاری او می‌شتابد و «شعیب بن صالح» فرمانده لشکر اوست.

در سی‌دی «ظهور بسیار نزدیک است» با تطبیق این دو مقام جمهوری اسلامی با آن دو شخص، آمده‌است که آیت‌الله خامنه‌ای‌ و محمود احمدی‌نژاد «در زمان حیات‌شان حکومت را به امام زمان تحویل می‌دهند».

دادستان عمومی و انقلاب تهران روز چهارشنبه اعتراضات به این سی‌دی را در دو موضوع «تعیین وقت [ظهور] و تطبیق با مصادیق» دانست و افزود که تهیه‌کنندگان این سی‌دی وابستگی داشتن «به جایی» را تکذیب می‌کنند «ولی چنین کار گسترده‌ای حداقل بدون کار سازمانی مشخصی نمی‌توانسته صورت گیرد.»

وی در مورد این سی‌دی اظهار داشت: «حسب اعلام آقایان هفت میلیون (تومان) برای تهیه‌ این سی‌دی هزینه شده‌است ولی بر اساس گزارش‌های اعلامی این میزان بیشتر از آن چیزی است که مطرح می‌شود. توزیع گسترده‌ دو میلیون نسخه سی‌دی در کشور بر اساس نقل‌هایی که شده، بیشتر از اینها هزینه دارد.»

عباس جعفری دولت‌آبادی از آنچه که «بازی کردن با اعتقادات مردم» خواند اظهار نگرانی کرد و گفت که «مردم در خصوص اعتقاداتشان نگرانی دارند.»

وی در پاسخ به این پرسش که «بعضی‌ها این ایراد را مطرح کردند که این موضوع در حوزه‌ کاری دادستانی نمی‌گنجد» گفت: «پرداختن به مطالبی که موجب تردید در اعتقادات مردم شود حتما جرم است و ورود دادستانی نیز بر همین مبنا بوده‌است.»

بر اساس گزارشی که سایت «مشرق نیوز» نزدیک به دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران، منتشر کرده‌است، این فیلم از سوی گروهی فرهنگی با عنوان «مبشران ظهور» تهیه و تولید شده‌است.

«مشرق نیوز» می‌نویسد که این گروه با حمایت «محافل خاص» فعالیت غیر رسمی خود را از اواسط سال ۱۳۸۸ آغاز کرده و از اسفند همان سال به فعالیت علنی پرداخته‌است.

وبسایت «گروه فرهنگی مبشران ظهور» می‌نویسد که این گروه، ۱۸ زیر مجموعه فرهنگی و ۴۱ نمایندگی در شهرهای مختلف ایران دارد.

ساخت و توزیع این فیلم، تاکنون با اعتراض مراجع مختلف شیعی ازجمله آیت‌الله سیستانی از مراجع تقلید عراق روبه‌رو شده‌است و کیهان و رسالت هر دو از روزنامه‌های حکومتی نیز به صف مخالفان این شبیه‌سازی مذهبی پیوسته‌اند.

بازداشت دوباره فرد دشنام‌دهنده به فائزه هاشمی

دادستان تهران در ادامه سخنانش با خبرنگاران در مورد پرونده‌ فحاشی به فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی از احضار مجدد فرد دشنام‌دهنده و بازداشت وی خبر داد.

در اواخر سال گذشته ویدئویی در شبکه اینترنت منتشر شد که در آن افرادی که گفته می‌شود از فرماندهان بسیج در جنوب تهران هستند به فائزه هاشمی فحاشی می‌کنند.

عباس جعفری دولت‌آبادی در این مورد افزود: «قبل از عید درخصوص این پرونده اقدام کردیم. این فرد چند روزی در بازداشت بود و در ملاقاتی که خودم با این فرد داشتم وی اظهار تنبه کرد و گفت پس از اظهارات رهبری بسیار ناراحت شده که چرا چنین کاری را انجام داده‌است. انتشار مطالب وی برای ما بسیار جای تعجب داشت. بر اساس همان اظهار ندامت و پشیمانی این فرد را قبل از عید آزاد کردیم و جای تعجب بود که چرا مجددا حرف‌هایی زده که موجب تاسف مردم و مسئولان شده‌است.»

وی در ادامه از احضار مجدد این فرد و بازداشت وی خبر داد و گفت که «نفر دوم این پرونده که این فیلم را تهیه کرده، از قبل از عید بازداشت شده بود و هنوز آزاد نشده‌است. البته اقدامات تحقیقاتی از وی رو به اتمام است و به لحاظ تکمیل تحقیقات احتمال دارد که آزاد شود. در این پرونده تا این لحظه افراد دیگری را شناسایی نکرده‌ایم.»

دادستان تهران در ادامه همچنین از اعلام وصول پرونده «شکایت ریاست جمهوری علیه یکی از مداحان معروف تهران» در دادسرای عمومی و انقلاب تهران و ارجاع این پرونده «به یکی از بازپرسان» خبر داد.

دادستان تهران به هویت مداح یاد شده اشاره‌ای نکرد اما در هفته‌های اخیر نهاد ریاست‌جمهوری دو مداح به نام‌های سعید حدادیان و منصور ارضی را متهم به توهین کرده‌است.
XS
SM
MD
LG