لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

اطلاق «سید خراسانی» به رهبر ایران، سکوت وی و مراجع مذهبی


مجتبی ذوالنور، جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران، گفته است که برخی علما و مراجع تقليد احتمال می‌دهند که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، همان «سيد خراسانی» در روايات شيعی باشد.

آقای ذوالنور بدون نام بردن از اين مراجع و علما به وبسايت «خبرآنلاين» گفته که سازندگان مستند جنجال‌برانگيز «ظهور بسيار نزديک است» نيز همين باور را دارند، اما در بيان اين مطالب، ناشيانه عمل کرده‌اند.

«سيد خراسانی» نام شخصی است که بر اساس برخی روايات شيعيان، در هنگام ظهور امام دوازدهم شيعيان، از ايران به ياری او می‌شتابد.

محمدجواد اکبرين، روزنامه‌نگار و پژوهشگر دينی در پاريس، در ارتباط با این سخنان به پرسش‌های راديو فردا پاسخ داده است.

  • آقای اکبرین، ارزیابی شما سخنان آقای ذوالنور در مورد انتساب عنوان سید خراسانی به آیت‌الله خامنه‌ای چیست؟

من فکر می‌کنم که ماجرای مستند «ظهور نزديک است» از قضا در داخل حکومت جمهوری اسلامی توليد شده است و کسانی از جنس همفکران آقای ذوالنور اين برنامه را توليد کرده‌اند. منتها توقع اين همه واکنش منفی را نداشته‌اند.

اينها تصورشان بر اين بود که اين مستند بر ذهن بخش عوام جامعه مذهبی ما تأثير خود را خواهد گذاشت و آنها هم نگران از دست دادن همين بخش هستند، زيرا اکنون که نخبگان را از دست داده‌اند، نگرانند که قشر عوام را هم از دست بدهند.

اما پيش‌بينی آنها محقق نشد و هم بخش وسيعی از روحانيون و حوزويون و نیز همان بخش از جامعه دينی که آنها گمان می‌کردند که مخاطبان اصلی اين مستند خواهند بود، نسبت به اين مستند واکنش نشان دادند.

حال، آنها که می‌بينند اين واکنش منفی ايجاد شده است، به دو دسته تقسيم شده‌اند. يک دسته، کسانی هستند که اين مستند را محکوم می‌کنند و می‌گويند که مستند بايد مورد پيگيری قضايی قرار بگيرد.

البته شما خواهيد ديد که در مورد پيگيری قضايی در اين مورد هيچ اتفاقی نخواهد افتاد و طرح اين موضوع فقط يک امر تبليغاتی همچون ساير تجربه‌های موجود است.

دسته دوم، مثل آقای ذالنور، سعی می‌کنند در اين مورد صداقت بيشتری به خرج بدهند و بگويند که ماجرای «سيد خراسانی» باور بسياری از افراد است، منتها ناشی‌کاری شده است.

من سخنان آقای ذالنور را صرفاً توجيهی در برابر واکنش گسترده منفی نسبت به اين مستند می‌بينم.

  • در ميان سخنان و مواضع ابراز شده در روزهای اخير درباره بحث «سيد خراسانی بودن آيت‌الله خامنه‌ای»، شاهد سکوت او در اين مورد بوده‌ايم. دليل اين سکوت به اعتقاد شما چيست؟

به نظر می‌رسد که ايشان همچنان دارد اوضاع را می‌سنجد. اگر صلاح بداند و نقد و نقش اين مستند، وجاهتی را برای او در حوزه علميه و در ميان جامعه دينی در پی داشته باشد، حتماً در اين مورد سخنی خواهد گفت و اظهارنظری خواهد کرد.

اما اگر ببيند که سکوتش سود بيشتری برايش خواهد داشت و می‌توان همچنان بخشی از جامعه را تحت تأثير اين مستند و اين تفکر که ايشان سيد خراسانی است و با امام زمان نسبتی دارد، را در اين توهم و تصور نگه داشت، طبعاً ترجيح می‌دهد که به سکوتش ادامه بدهد تا لااقل آن دسته خاص از تأثير اين مستند بهره‌مند شوند.

  • آيا طرح بحث سيد خراسانی بودن آيت‌الله خامنه‌ای تا کنون واکنشی را در ميان مراجع تقليد و علما ايجاد کرده است؟

چندان هم از سوی مراجع دينی بدون واکنش نبود. منتها چون اين موضوع به طور مستقيم با حکومت در ارتباط است و نام آقای خامنه‌ای در اين برنامه آمده است، به همين دليل مراجع ترجيح دادند که موضوع را به طور غيررسانه‌ای دنبال کنند.

اما همان کسانی که معتقدند که جريان مسجد جمکران، جريانی برای ترويج عوام‌گرايی است، و خطرات بسياری برای جامعه دينی ما خواهد داشت، اين مستند را هم در همين راستا ارزيابی کردند.

البته هنوز اين ماجرا چندان رسانه‌ای نشده است و من فکر می‌کنم با گسترش هرچه بيشتر اين سی‌دی‌ها و ارزيابی هر چه بيشتر واکنش افکار عمومی، مراجع دينی هم طبعاً واکنش واضح‌تر و رسانه‌ای‌تری از خود نشان خواهند داد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG