لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

حکم دادگاهی در مالزی به استرداد متهم ایرانی بمبگذاری در تایلند


نام و عکس مسعود صداقت‌زاده در فهرست پلیس بین‌الملل، اینترپل.
نام و عکس مسعود صداقت‌زاده در فهرست پلیس بین‌الملل، اینترپل.
دادگاهی در مالزی روز دوشنبه استرداد یک شهروند ایرانی متهم به دست داشتن در «طرح بمبگذاری» را به تایلند تایید کرد. این شهروند ایرانی که با نام «مسعود صداقت‌زاده» معرفی شده است به احتمال زیاد در تایلند با حکم حبس ابد روبه‌رو خواهد شد.

مسعود صداقت‌زاده که بهمن‌ماه گذشته از تایلند به مالزی گریخته‌بود متهم است که قصد داشته تا با انفجار یک بمب، دیپلمات‌های اسرائیلی را هدف قرار دهد.

روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، در پی انفجارهایی ظاهراً اتفاقی در یک خانه تیمی در بانکوک تایلند، سه ایرانی در حالی که به گفته شاهدان محلی زخمی بودند، از این خانه گریختند.

پلیس تایلند دو تن از این افراد را به نام‌های سعید مرادی و محمد خزایی دستگیر و آنها را به زمینه‌چینی برای بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی متهم کرد؛ اتهامی که ایران رد کرده‌است.

به گفته رییس پلیس بانکوک، در آن تاریخ، ایرانی سوم در ماجرای انفجار بمب توانسته بود خود را به فرودگاه اصلی بانکوک برساند و بلافاصله با هواپیمای شرکت «آسیا ایر» به مالزی گریخت.

پس از آن تایلند مسئولان مالزی را از این امر آگاه کرد و این فرد که «مسعود صداقت‌زاده» نام دارد در فرودگاه بین‌المللی کوآلالامپور و در حالی که قصد داشت به ایران فرار کند دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه، پنجم تیرماه، اس. کوماتی، قاضی دادگاه جنایی کوآلالمپور، مسعود صداقت‌زاده را که ۳۱ سال سن دارد «یک جنایت‌کار فراری» توصیف کرد و اظهارات وکیل مدافع مبنی بر فقدان شواهد علیه او را رد کرد.

بر پایه این گزارش، مسعود صداقت‌زاده که با دستبند و لباس زندانیان در دادگاه حضور یافته بود گفت که برای دفاع از خود به زمان بیشتری نیاز دارد و خبر داد که علیه استردادش به تایلند فرجام‌خواهی خواهد کرد.

صداقت‌زاده می‌گوید که فروشنده قطعات خودرو است و برای تجارت به مالزی سفر کرده‌است اما وکیل او «محمد نصیر حسین» به دادگاه گفت که موکلش برای «یک سفر تعطیلاتی کوتاه» به تایلند سفر کرده‌بوده و در انفجارها دستی نداشته‌است.

کمال بهارین عمر، قاضی دادگاه اما گفت که تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌های مداربسته در محل انفجار نشان می‌دهد که صداقت‌زاده و دو فرد دیگر از خانه محل انفجار گریختند.

وی افزود که مسعود صداقت‌زاده با اتهام استفاده از مواد منفجره به منظور ایجاد خسارت روبه‌رو است و حداکثر کیفر برای این جرم در تایلند حبس ابد است.

در کنار وقایع تایلند، روز دوشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه، دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان نیز هدف بمب‌گذاری قرار گرفتند، حملاتی که اسرائیل، ایران را به دست داشتن در آنها متهم کرده و متعاقبا ایران نیز تمامی این اتهام‌ها را رد کرده است.

مقامات اسرائيل می‌گويند اين سلسله حوادث نشان می‌دهد که کشورشان هدف حملاتی تازه از سوی ايران قرار گرفته است و همچنين احتمال می‌دهند که حملات بيشتری حتی در آمريکا نيز رخ دهد.
XS
SM
MD
LG