لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

رهبر اسلامگرایان تونس: نه خمینی هستم، نه بن لادن


بازگشت راشد غـَنّوشی، (راست وسط) رهبر حزب اسلامگرای «بیداری» تونس پس از ۲۲ سال تبعید
بازگشت راشد غـَنّوشی، (راست وسط) رهبر حزب اسلامگرای «بیداری» تونس پس از ۲۲ سال تبعید
راشد غنوشی، رهبر حزب اسلامگرای النهضه (بیداری) که روز یکشنبه بعد از ۲۲ سال تبعید به تونس بازگشت، به خبرنگاران گفت که او مثل آیت الله خمینی و بن لادن نیست بلکه به حزب اسلامگرایان عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه نزدیک است.

راشد غنوشی و ۷۰ عضو دیگر حزب النهضه، دو هفته پس از گریز زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهور پیشین تونس به خارج از کشور، روز یک‌شنبه از بریتانیا به تونس بازگشتند.

این گروه در میان استقبال هزاران نفر که در فرودگاه تونس فریاد «الله اکبر» سر می‌دادند به این کشور رسیدند و تلاش‌های راشد غنوشی برای سخنرانی با بلندگو در میان ازدحام جمعیت بی‌نتیجه ماند.

بنا بر گزارش‌ها، یکی دیگر از رهبران مخالف دولت بن علی، یعنی مُنصف مَرزوقی از جناح سکولار چپگرا نیز برای استقبال از غنوشی در فرودگاه حضور یافت.

راشد غنوشی در جریان بازگشت خود به تونس در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد خط مشیء سیاسی خود توضیحاتی داد. وی در این مصاحبه گفت: «چرا مردم می‌خواهند مرا با بن لادن یا خمینی مقایسه کنند در حالی که من نزدیک‌تر به رجب طیب اردوغان هستم.»

اشاره وی به رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه است که با وجود گرایش‌های اسلامگرایی، حزب او در صحنه سیاسی ترکیه به عنوان «حزبی معتدل» ارزیابی شده‌است.

بن علی،‌ دیکتاتور پیشین تونس، حزب النهضه راشد غنوشی را یک گروه «تروریست اسلامی» می‌نامید ولی هم‌اینک با وجود اینکه ممنوعیت این حزب هنوز لغو نشده، دولت موقت تونس با اعضای این حزب مدارا نشان می‌دهد.

راشد غنوشی در مصاحبه با آسوشیتدپرس اظهار داشت که به دنبال «تقویت حقوق بشر» در تونس است و افزود: «من قصد ندارم نامزد ریاست‌جمهوری تونس بشوم و کاندیدای وزارت و نمایندگی پارلمان هم نخواهم شد.»

با این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در کنار هزاران نفر از حامیان آقای غنوشی، ده‌ها نفر از حامیان حکومت غیر دینی نیز در فرودگاه حضور داشتند که با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به شدت گرفتن «بنیادگرایی اسلامی» در تونس هشدار می‌دادند.

این افراد با شعارهایی نظیر «نه به اسلام‌گرایی، نه به حکومت روحانیان، نه به شریعت و نه به حماقت» مخالفت خود با این حزب را اعلام کردند.

روز یک‌شنبه و در آستانه بازگشت راشد غنوشی به تونس، صدها زن از قشر دانشگاهی، فرهنگی و اعضای گروه‌های حقوق بشر این کشور نیز در اعتراض به بازگشت وی، در تونس تظاهرات کردند.

این راهپیمایان دلیل تظاهرات خود را «هراس از نفوذ اسلامگرایان در حکومت» بیان کردند.

گروه‌های حقوق بشر و حقوق زنان در تونس در نیم قرن اخیر برای بهبود وضعیت حقوق زنان و دیگر اقشار تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و حبیب بورقیبه، بنیانگذار تونس مدرن، در سال ۱۹۵۶ چندزنی را در تونس ملغی کرد و به زنان قانوناً حق داد تا از شوهران خود طلاق بگیرند.

راشد غنوشی در مصاحبه روز یک‌شنبه خود با اشاره به این اقدام‌های دولت بورقیبه گفت که حزب او «هم‌چنان از آن نقطه عطف تاریخی پشتیبانی می‌کند.»

وی افزود: «با این حساب من نمی‌دانم که چرا زنان از من ترس دارند؟»

رهبر اپوزیسیون اسلامگرای تونس در اشاره به حجاب زنان گفت: «چرا زنان آزاد می‌خواهند از حق دیگر زنان برای پوشیدن آنچه خود خواسته‌اند دفاع کنند؟»

وی از پاسخ دادن به پرسشی در مورد نظر حزب او در ارتباط با سقط جنین خودداری کرد و گفت: «این موضوع پیچیده است.»

ادامه اعتراض در تونس، مسدود شدن دارایی‌های بن علی

روز دوشنبه هم‌چنین راهپیمایی‌های اعتراضی در مقابل وزارتخانه کشور تونس ادامه داشت و به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس برای پراکندن راهپیمایان اقدام به ضرب و شتم آنها و پرتاب گاز اشک‌آور کرد.

خواسته این معترضان، هم‌چنان، برکناری آن دسته از مقام‌های وزارت کشور است که با رژیم پیشین مرتبط بوده‌اند.

از سوی دیگر وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه تصمیم گرفتند که «به منظور پشتیبانی از دولت جدید تونس»، دارایی‌های زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهور پیشین این کشور و دارایی‌های خانواده و هم‌پیمانان او را مسدود کنند.

بنا بر گزارش‌ها، روز دوشنبه هم‌چنین در شهر قَصرین در مرکز تونس، صدها نفر با حمله به اداره مرکزی دولت در این منطقه، دارایی‌های این اداره را غارت کردند.

دیده‌بان حقوق بشر، روز دوشنبه از همه دولت‌های خاورمیانه خواست تا از وضعیت تونس و مصر «درس گرفته» و اقدام به بهبود شرایط آزادی برای مردم خود کنند.
XS
SM
MD
LG