لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

آغاز انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی در یونان


مردم یونان روز یک‌شنبه برای دومین بار ظرف شش هفته اخیر به پای صندوق‌های رای رفتند تا در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کنند.

نتیجه این انتخابات که می‌توان آن را مهم‌ترین انتخابات در یونان طی چهل سال اخیر به‌شمار آورد بر سرنوشت ادامه حضور یا خروج یونان از حوزه پولی یورو تاثیر مستقیم خواهد داشت.

بحران سیاسی یونان به دنبال آن رخ داد که بحران اقتصادی از دو سال پیش بازارهای جهانی را با مشکل مواجه ساخته‌است.

جناح‌های مختلف سیاسی یونان در مورد میزان پیروی این کشور از ریاضت شدید اقتصادی که اتحادیه اروپا خواستار آن است دیدگاه‌های بسیار متفاوتی دارند و همین امر تاکنون باعث شکست مذاکرات میان احزاب آن برای تشکیل یک دولت ائتلافی شده‌است.

در پی برگزاری انتخابات پارلمانی ششم ماه مه در یونان، احزاب این کشور موفق به تشکیل ائتلاف نشدند و بنابر این برگزاری مجدد انتخابات به عنوان تنها گزینه باقی ماند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در انتخابات روز یکشنبه پیروزی احزابی که خواستار لغو ریاضت‌های اقتصادی هستند ممکن است منجر به خروج یونان از پول مشترک اروپایی، یورو، شود که این امر به نوبه خود بر اقتصاد آسیب‌پذیر چند کشور دیگر اروپایی تأثیر منفی بگذارد و حتی آینده حوزه یورو را با خطر مواجه کند.

اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورشکستگی مالی یونان تاکنون میلیاردها یورو به این کشور کمک کرده است اما در ازای آن خواستار اجرای صرفه‌جویی‌های شدید اقتصادی در این کشور شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز شنبه بار دیگر بر اجرای توافق‌های صورت‌ گرفته با یونان در این زمینه تاکید کرد.

برپایه نظرسنجی‌های صورت گرفته، در انتخابات یونان دو حزب «دموکراسی نو» و «سیریزا» رقابتی تنگاتنگ دارند اما هیچ‌کدام از این احزاب از آرا کافی برای تشکیل دولت برخوردار نیستند و این دو حزب ناچار به ائتلاف خواهند بود.

حزب محافظه‌کار «دموکراسی نو» به اجرای توافق‌های انجام‌شده با اتحادیه اروپا پایبند است اما حزب چپگرای «سیریزا» خواستار لغو این توافقات است.

هرمان ون رامپوی، رئیس اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه هفته گذشته گفت تا زمانی که یونان به تعهدات خود پایبند بماند اتحادیه اروپا همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا این کشور در حوزه یورو باقی بماند.

در انتخابات پارلمانی قبلی که روز ۱۷ اردیبهشت برگزار شد در مجموع نزدیک به ۶۰ درصد از یونانی‌ها به احزابی رای دادند که مخالف ریاضت‌های اقتصادی توصیه شده از سوی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول بودند.
XS
SM
MD
LG