لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

توافق ایران و بریتانیا برای معرفی کاردار تا دو هفته دیگر


روز چهارشنبه ۲۴ مهر ایران و بریتانیا در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در ژنو توافق کردند تا طی دو هفته آینده کاردارهای خود را به طرف دیگر معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا این توافق در پی دیدار دو جانبه صبح چهارشنبه مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران، با سایمون گس، معاون وزیر امور خارجه انگلیس، در حاشیه مذاکرات ژنو حاصل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در پایان روز اول نشست ایران و ۱+۵ در ژنو در جمع خبرنگاران گفت که ملاقات معاونان وزرای خارجه ایران و انگلیس در ژنو «به درخواست انگلیس» صورت گرفته است.

وزارت خارجه بریتانیا به خبرگزاری فرانسه گفت که در باره این ملاقات و توافق بر سر معرفی کاردار «به زودی اطلاعیه‌ای صادر خواهد شد.»

ویلیام هیگ و محمد جواد ظریف، وزرای خارجه بریتانیا و ایران، روز ۱۶ مهرماه سال جاری توافق کردند که نسبت به تعیین کاردار غیر مقیم در پایتخت‌های یکدیگر اقدام کنند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، شانزدهم مهرماه اعلام کرد برقراری مجدد روابط ایران و بریتانیا در سطح کاردار، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی انجام شده است.

تا آذرماه سال ۱۳۹۰ که عده‌ای به طور «سازماندهی شده»، به سفارت بریتانیا حمله کرده و عکس ملکه این کشور را پایین کشیدند، دو طرف در پایتخت‌های یکدیگر سفیر داشتند.

پس از این حمله بریتانیا سفارت خود در تهران را بست و خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی از خاک این کشور شد. پس از تعطیلی سفارت‌خانه‌های دو کشور، سفارت سوئد در تهران حافظ منافع دولت انگلیس و دولت عمان حافظ منافع دولت ایران در لندن شد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، یکی از نخستین مقام‌های کشورهای غربی بود که پس از پیروزی حسن روحانی، ابراز امیدواری کرده بود که روابط با ایران بهبود یابد. وی در نیویورک به همتای خود محمدجواد ظریف هم ملاقات دوجانبه داشت تا از این طریق بهبود روابط حاصل شود.

هیگ گفته است که اگر تهران خواهان تخفیف در تحریم‌ها است نیاز دارد که دست به «تغییرات اساسی» بزند و هم‌چنین اظهار داشته‌است که آینده مناسبات دو کشور منوط به برداشتن گام‌های ملموس از سوی ایران است.
XS
SM
MD
LG