لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

نخست‌وزیر سوریه برای پیوستن به مخالفان به اردن گریخت


ریاض حجاب، دو ماه پیش به سمت نخست وزیری سوریه منصوب شده بود.
ریاض حجاب، دو ماه پیش به سمت نخست وزیری سوریه منصوب شده بود.
گزارش‌ها حاکی است که ریاض حجاب، نخست‌وزیر سوریه برای پیوستن به مخالفان رژیم بشار اسد بامداد دوشنبه با خانواده خود به اردن پناه برده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم‌چنین خبر می‌دهد که به گفته یک سخنگوی شورشیان سوری، «سه وزیر دیگر» سوریه نیز به همراه او از حکومت بشار اسد جدا شده‌اند.

به نوشته آسوشیتدپرس، احمد قسیم، از مقام‌های ارشد در «ارتش آزاد سوریه» از جدا شدن این چهار وزیر از حکومت خبر داد اما در مورد هویت سه وزیر دیگر توضیحی نداد.

برخی مقام‌های اپوزیسیون سوریه اما به خبرگزاری فرانسه گفتند که «دو وزیر و سه مقام ارتش سوریه» به همراه نخست‌وزیر به اردن رفته‌اند.

محمد عِطری، سخنگوی نخست‌وزیر سوریه با تأیید جدا شدن «ریاض حجاب» از حکومت اسد و رفتن او به اردن و پیوستنش به مخالفان، روز دوشنبه بیانیه‌ای را از قول «ریاض حجاب» در این خصوص به طور زنده در شبکه الجزیره خواند.

وی در این بیانیه حکومت سوریه را «رژیم تروریسم» نامیده و خبر داد که «ارتش آزاد سوریه» که متشکل از مخالفان بشار اسد است ترتیبات جدا شدن نخست‌وزیر از حکومت را فراهم کرده‌است.

در این بیانیه از قول «ریاض حجاب» آمده‌است: «امروز جدا شدن خود را از رژیم قاتل و تروریستی اعلام می‌کنم و اعلام می‌دارم که به صفوف انقلاب آزادی و شرف پیوسته‌ام.»

وی افزود: «اعلام می‌کنم که از امروز از سربازان این انقلاب مبارک هستم.»

شبکه خبری الجزیره نیز خبر داد که مقام‌های اردنی از «عبور غیرقانونی» ریاض حجاب در روز یک‌شنبه از مرز و وارد شدن او به اردن خبر داده‌اند.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز که در بریتانیا مستقر است به خبرگزاری فرانسه گفت که «ریاض حجاب از رژیم سوریه جدا شده‌است.»

به گزارش این دو خبرگزاری، رسانه‌های دولتی سوریه روز دوشنبه از «اخراج» ریاض حجاب از سمت خود خبر داده‌اند و به گزارش آسوشیتدپرس، تلویزیون سوریه دلیلی برای اخراج وی از سمتش اعلام نکرده‌است.

بنا بر این گزارش‌ها، به گفته تلویزیون سوریه هم‌اینک عمر غَلاوَنجی، معاون «ریاض حجاب» به طور موقت به عنوان نخست‌وزیر منصوب شده‌است.

ریاض فرید حجاب، از مقامات وفادار به حزب حاکم بعث سوریه و وزیر پیشین کشاورزی در حکومت بشار اسد بود که از دو ماه پیش (۲۳ ژوئن) به سمت نخست‌وزیری این کشور منصوب شده‌بود.

انفجار در ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی سوریه

تلویزیون دولتی سوریه بامداد دوشنبه ۱۶ مرداد خبر داد که در این روز بمبی در طبقه سوم ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی سوریه منفجر شده و این انفجار باعث زخمی شدن دست‌کم سه نفر شده‌است.

عمران الزُعَبی، وزیر اطلاعات سوریه، با اظهار اینکه این انفجار در ساختمان تلویزیون دولتی سوریه در محله «اُمَویین» دمشق رخ داده به خبرگزاری فرانسه گفت که در این انفجار کسی کشته نشده‌است.

وی افزود این محله که در مرکز شهر دمشق قرار دارد محله‌ای است «به‌شدت حفاظت‌شده».

وزیر اطلاعات سوریه در ادامه گفت: «مشخص است که این انفجار با یک دستگاه منفجره انجام شده‌است، چند تن از همکاران ما براثر آن زخمی شدند اما جراحت‌ها وخیم نیست و کسی نیز کشته نشده‌است.»

تلویزیون دولتی سوریه تصاویری از محل این انفجار نشان می‌دهد که در آن آثار آسیب به ساختمان و اثرات خونریزی نیز دیده می‌شود.

خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه خبر داد که با وجود انفجار بمب در ساختمان یادشده، پخش برنامه‌های تلویزیون دولتی سوریه هم‌چنان ادامه دارد.

انفجار روز دوشنبه نخستین حمله مخالفان به رسانه‌های طرفدار دولت بشار اسد نبود و در روز هفتم تیرماه نیز افراد مسلح مجهر به مواد منفجره به دفاتر شبکه ماهواره‌ای «الاِخباریه» در حومه دمشق حمله کرده و سه روزنامه‌نگار و چهار محافظ را به قتل رساندند.

معاون وزیر خارجه ایران: ربوده‌شدگان در سوریه عضو سپاه نیستند

در همین حال، یک معاون وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه ۱۶ مرداد عضویت ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه در سپاه پاسداران را «با قاطعیت» رد کرد و در همین روز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت که این ربوده‌شدگان «در آستانه آزادی قرار دارند و به‌زودی آزاد خواهند شد.»

منابع دولتی ایران و سوریه روز شنبه از ربوده شدن «۴۸ زائر ایرانی» در حومه دمشق توسط «افراد مسلح» خبر دادند.

روز یکشنبه، شبکه تلویزیونی العربیه با پخش فیلمی از شورشیان سوری از قول آنها گزارش داد که افراد به گروگان گرفته شده از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، حسین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه در واکنش به این خبر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم گفت که «ما با قاطعیت ادعای برخی از رسانه‌ها را مبنی بر این که زائران ربوده شده اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند، رد می‌کنیم.»

وی افزود: «همه این افراد زائر بودند که می‌خواستند از اماکن مقدس در دمشق به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی زیارت کنند. طرف‌هایی که این عملیات را انجام دادند از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند. این طرف‌ها قبلا نیز اتباع ایرانی را ربوده بودند. هدف آنان اعمال فشار بر ایران برای متوقف کردن حمایت‌های خود از ملت سوریه است.»

«گروگان‌ها در آستانه آزادی قرار دارند»

روز دوشنبه هم‌چنین حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به خبرگزاری ایلنا گفت که «۴۸ زائر ایرانی گروگان گرفته شده توسط مخالفان بشار اسد در آستانه آزادی قرار دارند و به‌زودی آزاد خواهند شد.»

وی در ادامه گفت که جمهوری اسلامی با مخالفان بشار اسد در این مورد رایزنی نکرده‌است اما افزود که «وزارت خارجه توسط دولت‌های اثرگذار بر سوریه با مخالفان بشار اسد در رابطه با آزادی ۴۸ زائر ایرانی رایزنی‌هایی صورت داده‌است.»

حسین نقوی حسینی در این باره اضافه کرد که «با توجه به اینکه این زائران جز اتباع کشور ایران محسوب می‌شوند وزارت خارجه به طور جدی دنبال پیگیری آزای زائران ایرانی در سوریه است.»

«ترکیه و عربستان مسئول حفظ جان ربوده‌شدگان هستند»

روز دوشنبه هم‌چنین حسین شیخ‌الاسلام، مشاور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم، ترکیه، قطر و عربستان سعودی را مسئول حفظ جان ایرانیان ربوده شده در سوریه دانست.

به نوشته واحد مرکزی خبر، وی در این گفت‌وگو اظهار داشت که «این گروه‌ها اعلام کردند وابسته به ارتش آزاد سوریه هستند و همه می‌دانند مقر این گروه در ترکیه است و ما دولت این کشور را مسئول حفظ جان زایران ایرانی می دانیم. قطر نیز از این گروه حمایت مالی می‌کند.»

او در ادامه گفت: «ترکیه این تروریست‌ها را آموزش می‌دهد. ترکیه، قطر و عربستان سعودی مسئول جنایت‌هایی هستند که در سوریه رخ می‌دهد.»

درگیری‌ها در سوریه طی روزهای اخیر در شهر های حلب و دمشق ادامه داشته‌است و دولت بشار اسد روز یک‌شنبه اعلام کرد که موفق شده تا «کنترل کامل همه مناطق پایتخت» را به‌دست بگیرد.

یک روز پس از آن اما، خبرگزاری‌ها از انفجار بمبی در یک ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی در مرکز شهر دمشق خبر دادند.
XS
SM
MD
LG