لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

صالحی در واکنش به نامزدها: مواضع هسته‌ای ما تغییر نمی‌کند


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، روز جمعه، ۱۷ خرداد، در واکنش به اظهار نظر نامزدهای ریاست‌ جمهوری ایران در مورد ادامه روند برنامه هسته‌ای ایران گفت که اینها «برداشت‌های» آن افراد است و در موضع اصولی هسته‌ای ایران تغییری صورت نخواهد گرفت.

آقای صالحی در پاسخ به این پرسش خبرگزاری ایسنا که «اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات با ۱+۵ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: «تاکتیک‌ها و روش‌ها برای رسیدن به حقوق مسلم هسته‌ای کشور در چارچوب ان‌پی‌تی به نسبت افرادی که در مدیریت این بحث قرار گرفته‌اند متفاوت است.»

وی افزود: «اما در موضع اصولی کشور که استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای در چارچوب تعهدات‌مان با آژانس است و تا به امروز به این تعهدات عمل کرده‌ایم، تغییری صورت نخواهد گرفت.»

او ادامه داد: «موضع اصولی ایران در بحث هسته‌ای باعث شده تا در تکنولوژی و فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای در تمام جنبه‌های مختلف جلو رویم.»

وزیر خارجه ایران با اشاره به اظهار نظر نامزدهای انتخابات در مناظره سوم در بحث هسته‌ای گفت: «این بحث‌ها اختلاف سلیقه افراد است و هر کدام برداشت‌های خود را بیان می‌کنند.»

علی‌اکبر صالحی در ادامه گفت: «موضع اصولی ایران در بحث هسته‌ای باعث شده تا در تکنولوژی و فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای در تمام جنبه‌های مختلف جلو رویم.»

در سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که روز جمعه ۱۷ خردادماه از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی، از نحوه مذاکره ایران با غرب انتقاد کرد.

وی با انتقاد از سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، گفت که آقای جلیلی در دیپلماسی خود «سرسختی» نشان می‌دهد و انعطاف ندارد.

دیگر نامزدها و از جمله محسن رضایی، محمدرضا عارف، محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی نیز از دیپلماسی هسته‌ای و سیاست خارجی ایران انتقاد کرده و آن را ناکارآمد توصیف کرده‌اند.

حسن روحانی که دبیری شورای عالی امنیت ملی در دوره محمد خاتمی را برعهده داشت می‌گوید تیم وی و دولت خاتمی خطر جنگ و تحریم را از کشور دور کرد، در عین حال که «حقوق هسته‌ای» ایران به رسمیت شناخته شد و پیشرفت‌های عملی نیز در این زمینه به دست آمد.

در مقابل سعید جلیلی با دفاع از کارنامه خود می‌گوید که ایران در دوره قبل به غربی‌ها امتیاز داده و در مقابل چیزی نگرفته است. وی بر گفتمان «مقاومت» و «تهدیدزدایی» به جای تنش‌زدایی تاکید دارد.

پیشتر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دهم خرداد گفته بود که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران هر چه باشد، تأثیر چندانی بر تصمیمات هسته‌ای جمهوری اسلامی نخواهد داشت.

قدرت‌های غربی می‌کوشند از طریق مذاکره، نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان کسب کنند، اما ایران نگرانی در این خصوص را بی‌مورد دانسته و بر پی‌گیری برنامه اتمی خود پافشاری می‌کند.
XS
SM
MD
LG