لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

مهمان‌پرست: امیدواریم مذاکره در استانبول به رفع نگرانی‌ طرف مقابل بینجامد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ۲۷ تیر در نشست هفتگی خود گفت که گفت‌وگوهای هسته‌ای بین معاونان تیم مذاکره‌کننده ایران و تیم ۱+۵ هفته آینده، سوم مرداد، در استانبول برگزار می‌شود.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها ازجمله به اقداماتی بینجامد «که بتواند نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کند».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، رامین مهمان‌پرست در این نشست هفتگی گفت: «چنان چه جمع‌بندی مذاکرات آقای [علی] باقری و خانم [هلگا] اشمید معاونان گروه‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۵ مثبت باشد و بتوانند دستور کاری برای ادامه مذاکرات فراهم کنند، در آن صورت نسبت به تعیین زمان و مکان بعدی مذاکرات تصمیم گرفته می‌شود.»

وی در ادامه افزود که «امیدواریم بحث‌های کارشناسان فنی و معاونین دو طرف به جمع‌بندی برسد که بتوانند گام‌هایی را به جلو بردارند. گام‌هایی که هم در جهت به رسمیت شناخته شدن حقوق ما باشد و هم اقداماتی که بتواند نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کند.»

گفت‌وگوهای ماه گذشته دو طرف در مسکو نتوانست شکاف موجود میان ایران و پنج عضو دائمی سازمان ملل متحد به اضافه آلمان را در زمینه اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران پر کند اما هر دو طرف موافقت کردند تا گفت‌وگوها را در سطحی پایین‌تر ادامه دهند تا شاید بدین وسیله راهی برای برون‌رفت از بن‌بست مذاکراتی یافته شود.

این گفت‌وگوها در حالی ادامه پیدا می‌کند که طرفین یکدیگر را متهم می‌کنند که در پی «طولانی کردن مذاکرات» هستند.

رامین مهمان‌پرست روز سه‌شنبه افزود که پس از گفت‌وگوی معاونان در استانبول، «تماس تلفنی بین آقای جلیلی و خانم اشتون انجام خواهد شد و در تماس تلفنی جزئیات را با یکدیگر مطرح می‌کنند»؛ سعید جلیلی و کاترین اشتون ریاست هیئت‌های مذاکره‌کننده طرفین را برعهده دارند.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ تاکنون به ترتیب در استانبول، بغداد، مسکو و بار دیگر استانبول برگزار شده‌ است.

در خلال این گفت‌وگوها، آن‌گونه که آسوشیتدپرس گزارش کرده‌، طرف غربی پیشنهاد کرده‌ است تا در ازای کاهش محدودیت‌های ارسال قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران و همچنین ارائه خدمات فنی به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، ایران نیز از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم دست کشیده و مرکز غنی‌سازی فردو را تعطیل کند.

این در حالی است که ایران در مقابل همواره بر حق غنی‌سازی خود تأکید و اعلام کرده‌ است که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کند.

ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران باعث نگرانی قدرت‌های غربی از احتمال کاربرد آن در ساخت بمب اتمی توسط جمهوری اسلامی شده‌ است، مقام‌های ایرانی این نگرانی‌ها را بی‌پایه توصیف می‌کنند.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه گفت که واشينگتن همه قدرتش را به کار خواهد گرفت تا مانع دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای شود. وی همچنین تصریح کرد که رهبران ايران هنوز فرصت اتخاذ «تصميم درست» را دارند.
XS
SM
MD
LG