لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

دعوت ایران از رییس شورای انتقالی لیبی برای سفر به تهران


مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی
مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی
در حالی که جمهوری اسلامی ایران هنوز شورای انتقالی لیبی را به رسمیت نشناخته است، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه از مصطفی عبدالجلیل، رییس این شورا دعوت کرد تا «در فرصتی مناسب» به ایران سفر کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی، تماس تلفنی داشته‌است و در این تماس پیروزی «انقلاب» مخالفان علیه معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، را به او تبریک گفته‌است.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این در زمان دخالت نیروهای ناتو در لیبی برای حمایت از مخالفان قذافی و جلوگیری از کشتار غیرنظامیان، منتقد هرگونه دخالت در لیبی بود و دخالت در امور داخلی لیبی را محکوم کرده‌بود.

گفت‌ و گوی تلفنی صالحی و عبدالجلیل نخستین تماس رسمی میان ایران و شورای انتقالی لیبی است. به گزارش ایرنا، مصطفی عبدالجلیل در این گفت‌وگو خواستار بازگشت سفیر ایران به لیبی و ارتقای فعالیت سفارت جمهوری اسلامی شده‌است.
سفیر ایران در لیبی پس از آغاز درگیری‌ها میان مخالفان و هواداران معمر قذافی از طرابلس فرا خوانده‌ شد.

بنا به گزارش ایرنا، آقای عبدالجلیل در تماس تلفنی خود همچنین از کمک‌های ایران تشکر کرده و ابراز امیدواری کرده‌است که در آینده نزدیک وزیر امور خارجه ایران سفری رسمی به طرابلس داشته باشد.

علی‌اکبر صالحی، روز یکشنبه از تماس و کمک ایران به مخالفان مسلح معمر قذافی در لیبی خبر داد و گفت که چندین محموله غذایی و دارو هم پیشتر به بنغازی ارسال شده‌است.

به رغم اعلام این خبر و اعلام دوباره تبریک از سوی آقای صالحی به شورای انتقالی لیبی، جمهوری اسلامی ایران هنوز حاضر نشده است که تشکیلات مخالفان در لیبی را به رسمیت بشناسد و این امر انتقادهایی را در داخل ایران به دنبال داشته‌است.

از آن جمله سایت «آینده» نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از «انفعال و سکوت در برابر حوادث لیبی» انتقاد کرده و نوشته‌است: «تاکنون که اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان نسبت به پیروزی انقلاب مردم لیبی اعلام موضع و حمایت کرده‌اند، وزارت خارجه حتی به رغم صدور بیانیه عملاً سیاست سکوت را همچنان ادامه داده‌است.»

علی‌اکبر صالحی در پاسخ به انتقادها گفته‌است: «انتظار نداشته باشید همه سیاست‌ها، طرح‌ها و رایزنی‌های خود را مستمراً در معرض سمع و دید دیگران قرار دهیم. باید زمان مناسب مطرح کردن اقدامات کاملاً فراهم شود و بعد آن را اعلام کنیم.»

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی، در تماس تلفنی خود با وزیر خارجه ایران موضوع ناپدید شدن موسی صدر را «یک مسئله اصلی» برای شورای انتقالی نامید و افزود که «تا رسیدن به نتیجه کامل، آن را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.»

موسی صدر مرجع دینی و سیاسی شیعیان که مجلس اعلای شیعیان لبنان را تأسیس کرده‌است در شهریور ۱۳۵۷، طی سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی، ناپدید شد و از آن زمان خبر موثقی از وضعیت او در دست نیست.

کشورهایی که تاکنون شورای انتقالی لیبی را به رسمیت شناخته‌اند:

آلبانی، آلمان، اتریش، اتیوپی، اردن، اسپانیا، استرالیا، اسلوونی، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، بحرین، بریتانیا، بلژیک، بلغارستان، بنین، بورکینافاسو، پاناما، پرتغال، ترکیه، توگو، تونس، جمهوری چک، چاد، حکومت خودگردان فلسطین، دانمارک، زیمبابوه، ژاپن، ساحل عاج، سنگال، عراق، فرانسه، فنلاند، قطر، کانادا، کرواسی، کلمبیا، کوزوو، کویت، کیپ ورد، گابن، گامبیا، گینه، لبنان، لتونی، لوکزامبورگ، مالت، مالدیو، مالزی، مجارستان، مراکش، مصر، مونته‌نگرو، نیجر، نیجریه، هلند، یونان.

XS
SM
MD
LG