لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

سفارت ليبی در تهران به صف مخالفان معمر قذافی پيوست


تجمع گروهی از مردم مقابل دفتر سازمان ملل در تهران علیه حکومت معمر قذافی در اسفندماه سال ۱۳۸۹.
تجمع گروهی از مردم مقابل دفتر سازمان ملل در تهران علیه حکومت معمر قذافی در اسفندماه سال ۱۳۸۹.
گزارش خبرگزاری رسمی ايران حاکی است که ديپلمات های ليبی در تهران به صف مخالفان معمر قذافی پيوسته اند و پرچم سابق اين کشور از فراز سفارت ليبی در ايران پايين آورده شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، روز چهارشنبه گزارش داد که ديپلمات های ليبی در تهران با صدور يک بيانيه مطبوعاتی اعلام کردند که به انقلابيون کشورشان پيوسته اند.

در اين بيانيه آمده است: «هيات ديپلماتيک ليبی در تهران همبستگی کامل و مطلق خود را با انقلاب ۱۷ فوريه اعلام کرده و پرچم استقلال را بر فراز سفارت به اهتزاز در می آوريم. زنده بايد ليبی و پاينده باد مردم ليبی.»

گزارش ايرنا می افزايد که روز چهارشنبه «پرچم رژيم قذافی» از فراز ساختمان سفارت آن در تهران پايين آورده شد و اعضای سفارت منتظر دريافت پرچم جديد ليبی هستند.

درگيری ميان معترضان و حکومت معمر قذافی بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و مخالفان مسلح توانستند روز سه شنبه آخرين پايگاه رسمی معمر قذافی در منطقه باب العزيزيه طرابلس را به تصرف خود در آورند.

چرخش ناگهانی سفارت ليبی در تهران در حالی رخ می دهد که ديپلمات های اين کشور در شش ماه گذشته حاضر نشدند تا در برابر وضعيت جاری در ليبی موضعگيری مشخصی داشته باشند. اين در حالی بود که بسياری از سفارتخانه های ليبی در کشورهای مختلف جهان با روی گرداندن از حکومت قذافی به صف مخالفان وی پيوستند.

با اوج گرفتن تحولات در ليبی طی هفته های اخير، سفارت اين کشور در تهران نيز به حالت تعطيل در آمد و بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، ديپلمات های آن به تعطيلات رفته اند.

بر اساس اين گزارش، سعد مصطفی مجبر، سفير ليبی در تهران، نيز به بهانه مرخصی سفارت را ترک کرده و از ايران خارج شده است.

سعد مصطفی مجبر، سفير ليبی در تهران، به بهانه مرخصی سفارت را ترک کرده و از ايران خارج شده است.
سايت های خبری اصولگرايان از جمله «رجا نيوز» و «الف» در روزهای اخير گزارش هايی مبنی بر احضار سعد مجبر به طرابلس منتشر کرده و نوشته اند که علت احضار سفير ليبی، «اعتراض به عدم حمايت تسليحاتی جمهوری اسلامی ايران از رژيم ديکتاتوری» قذافی است.

سايت «مشرق نيوز» نيز گزارش داده بود: «سعد مجبر ايران را به مقصد بنغازی، مقر شورای انتقالی ليبی و يا رم، پايتخت ايتاليا ترک کرده است.»

سايت «رجانيوز» همچنين نوشته بود که «خروج مجبر از ايران در شرايطی انجام می شود که احمدی بيغش، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس پيش از اين و پس از اطلاع رسانی علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه کشورمان در اين کميسيون، با اشاره به تقاضای پناهندگی سعد مجبر از جمهوری اسلامی ايران گفته بود که وی تقاضا کرده که خانواده‌اش را از ليبی به ايران منتقل کند.»

اسفندماه گذشته برخی از سايت های خبری ايران با انتشار گزارش هايی، سعد مجبر را متهم کردند که «هنوز بهترين دوست قذافی است» و «با اينکه از ميزان تزلزل موقعيت قذافی مطلع است اما باز هم حاضر به حمله و حتی فشار بر وی نمی شود.»

سايت «آينده نيوز» نيز نوشته بود: «سفير ليبی در تهران که از صميمی ترين دوستان قذافی است، حاضر نشد مانند صدها تن از مسؤولان و ديپلمات های ليبيايی، در اعتراض به خشونت های اين رژيم عليه مردم، استعفا کند.»

همچنين روزنامه «جمهوری اسلامی» روز نهم اسفندماه به انتقاد از عملکرد سفير ليبی در پرونده امام موسی صدر- از رهبران شيعه ناپديد شده در ليبی- پرداخت و تاکيد کرد که «سعد مجبر، زمانی مشاور قذافی بود و مدتی نيز معاونت وزارت امور خارجه ليبی را برعهده داشت. اينها پست‌های کليدی مهمی بودند که به سعد مجبر امکان به دست آوردن اطلاعات لازم درباره امام موسی صدر را می‌دادند. علاوه بر اين، او يکی از عناصر کليدی حکومت قذافی بود که در حلقه محدود حاکمان ليبی از ۴۲ سال قبل تاکنون با زوايای عملکرد اين حکومت آشناست و اطلاعات زيادی در اختيار دارد.»
XS
SM
MD
LG