لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

«رهبران ایران بحث در مورد تصمیم به ساخت بمب اتمی را از سر گرفته‌اند»


سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند که مقام‌های ایرانی در چهار سال اخیر، بحث در مورد تصمیم‌گیری برای ساختن یا نساختن بمب اتم را پشت درهای بسته از سر گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه خبر داد که این مطلب در نسخه به‌روزرسانی شده‌ای از گزارشی از سال ۲۰۰۷ موسوم به «برآورد وضعیت اطلاعات ملی آمریکا» درج شده‌است.

بنا بر این خبر، جیمز کلَپر، مدیر کل اطلاعات ملی آمریکا، این اطلاعات تازه را روز چهارشنبه در سخنان خود خطاب به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا تشریح کرده‌است.

نسخه تازه این گزارش، هم‌چنین ذکر می‌کند که به باور مقام‌های آمریکایی آشنا به آخرین ارزیابی‌ها، سران ایران هنوز از بحث‌های خود نتیجه‌ای نگرفته و تصمیمی برای ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای اتخاذ نکرده‌اند.

یکی از مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌است که نکته اصلی نسخه تازه «برآورد وضعیت اطلاعات ملی آمریکا» این است که سران ایران بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ «بحث‌های داخلی خود» در مورد تصمیم ساخت بمب اتم را از سر گرفته‌اند.

جیمز کلپر در جلسه توضیحی خود با کمیته سنا، جزئیات زیادی از برآوردهای اطلاعاتی در مورد ایران ارائه نکرد ولی مقام‌های آمریکایی می‌گویند این جزئیات به صورت محرمانه توسط دولت منتشر خواهد شد.
جزئیات برآوردهای اطلاعاتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران به صورت محرمانه توسط دولت آمریکا منتشر خواهد شد.

مدیر کل اطلاعات ملی آمریکا البته در سخنان خود خلاصه‌ای از نگرانی‌های ایالات متحده در مورد برنامه هسته‌ای ایران را بیان کرد. وی اظهار داشت: «ایران گزینه توسعه جنگ‌افزار هسته‌ای را ازجمله از طریق توسعه توانمندی‌های مختلف هسته‌ای باز نگاه می‌دارد؛ توانمندی‌هایی که در صورت تصمیم برای ساخت سلاح هسته‌ای، موقعیت‌های بهتری را برای این کار در اختیار آنان بگذارد.»

جیمز کلپر افزود: «پیشرفت ایران در زمینه پژوهش و توسعه، به‌ویژه توان این کشور در غنی‌سازی اورانیوم، ارزیابی ما مبنی بر اینکه ایران از ظرفیت علمی، فنی و صنعتی برای تولید احتمالی سلاح هسته‌ای برخوردار است را تقویت می‌کند.»

«این پیشرفت‌ها در شکلگیری این قضاوت سهیم‌اند که ایران اگر بخواهد سلاح هسته‌ای بسازد، تا چند سال آینده از توان فنی برای تولید اورانیوم با خلوص بالا به مقداری که برای سلاح هسته‌ای کافی باشد برخوردار خواهد شد.»

در گزارش جنجال‌برانگیزی که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ انتشار دادند، گفته شده بود که ایران برنامه خود برای ساخت سلاح اتمی را در پاییز سال ۲۰۰۳ به حال تعلیق در آورد، اگرچه تهران «گزینه توسعه سلاح هسته‌ای را برای خود محفوظ نگهداشته بود.»

بر اساس برآورد سازمان اطلاعات ملی آمریکا در سال ۲۰۰۷، ایران قادر بود تا اورانیوم کافی برای ساخت بمب هسته‌ای را تا اوایل سال ۲۰۱۰ فراهم کند. اما اکنون سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از توانایی ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای پس از سال ۲۰۱۵ خبر داده‌اند.

روز سوم فوریه، مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در لندن نیز گزارشی جامع تحت عنوان «توانایی تولید سلاح هسته‌ای، شیمیایی و میکربی ایران: یک ارزیابی خالص» منتشر کرد.

«مارک فیتز پاتریک» کارشناس مسائل هسته‌ای این مؤسسه در گفت‌وگویی با رادیو فردا درباره این گزارش گفت که «اگر ایران راه تولید سلاح را از طریق اطلاعاتی که از عبدالقدیرخان، دانشمند پاکستانی، دریافت کرده طی کند و با توجه به آخرین اطلاعاتی که تا به امروز در دست است، یک سال و هفت ماه دیگر می‌تواند بمب هسته‌ای تولید کند.»
XS
SM
MD
LG