لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

بانک مرکزی از حل مشکل بخشی از پول بلوکه شده ایران در آلمان خبر داد


محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران
محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران
رئیس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی مشکل دریافت بخشی از درآمد فروش نفت خود به هند که توسط یک بانک آلمان بلوکه شده‌بود، را حل کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی روز جمعه در این باره گفت: «وقتی ایران نفتی را به کشوری می‌فروشد، باید پول آن را نیز تحویل بگیرد، ولی ممکن است که این کشورها بخواهند پول ایران را بلوکه کنند، اما این مشکل توسط بانک مرکزی ایران حل شد.»

وی افزود: «یکی از این نقل و انتقالات مربوط به کشور هند بود که باید وجوه را به ایران پرداخت می‌کرد، اما کشور آلمان به یکی از بانک‌های کشور هند دست گذاشته بود اما بخشی از پول‌های بلوکه شده از این طریق رفع محدودیت شد و بخشی از آن هم رفع محدودیت خواهد شد.»

مشکلات بر سر معاملات نفتی ایران و هند از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی هند در اقدامی که به گفته رسانه‌های هند با فشارهای ایالات متحده برای تحریم بیشتر ایران مرتبط است، از ششم دی‌ماه گذشته انجام دادوستد با ایران از طریق «اتحادیه پایاپای آسیایی» که واسطه معاملاتی بین ایران و هند است را برای شرکت‌های هندی ممنوع اعلام کرد.

ایالات متحده می‌گوید ایران از «اتحادیه پایاپای آسیایی» برای «دور زدن تحریم‌های بین‌المللی» استفاده می‌کند.

ماه گذشته یک روزنامه آلمانی خبر داد که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، از بانک مرکزی آلمان خواسته‌است تا از پرداخت میلیاردها یورو پول فروش نفت ایران به هند از طریق بانک «ای‌آی‌اچ» (EIH) به تهران خودداری کند.

اوایل ماه جاری یکی از مقام‌های آلمانی خبر داد که این تصمیم پس از گفت‌وگو میان آنگلا مرکل با دولت هند، و اعلام هند مبنی بر این‌که قصد دارد به روش‌های پرداختی دیگری، احتمالاً از طریق ترکیه، رو بیاورد، اتخاذ شده‌است.

بانک «ای‌آی‌اچ»، مستقر در هامبورگ به عنوان بانک تجارت ایران-اروپا شناخته می‌شود و بانک‌های ملت، و صنعت و معدن ایران هریک ۲۵ درصد از سهام آن را در اختیار دارند.

هند تاکنون به دلیل تحریم‌های آمریکا از ارسال مستقیم پول نفت به ایران خودداری کرده‌است اما آلمان اجازه داده‌است که میلیاردها دلار از پول فروش نفت ایران به هند از طریق این بانک تسویه حساب شود.

بانک «ای‌آی‌اچ» تحت تحریم ایالات متحده آمریکا قرار دارد ولی اتحادیه اروپا هنوز تحریمی علیه آن وضع نکرده‌است و با وجود فشارهای آمریکا و اسرائیل برای تحریم این بانک، مقام‌های آلمانی می‌گویند که دست آنها بسته‌است، چرا که این بانک مقررات اتحادیه اروپا را نقض نکرده‌است.

با این حال، روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ به تازگی در گزارشی نوشت که قرار است به درخواست بریتانیا، نام بانک «ای‌آی‌اچ» در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران قرار گیرد.

گزارش‌ها حاکی است که هند سالانه حدود ۹ میلیارد یورو (۱۲٫۷۷ میلیارد دلار) نفت از ایران وارد می‌کند.

در یک سال گذشته سیستم‌های مالی بین‌المللی تحت فشار آمریکا محدودیت‌های زیادی برای معاملات تجاری با ایران ایجاد کرده‌اند و بسیاری از شرکت‌های غربی نیز خود را از پروژه‌های صنعتی و نفت و گاز ایران کنار کشیده‌اند.

تهران متهم است که در چارچوب فعالیت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است ولی مقام‌های ایران این اتهام را رد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG