لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۵

«جدایی نادر از سیمین» نماینده ایران برای جایزه اسکار ۲۰۱۲ شد


صحنه‌ای از فیلم «جدایی نادر از سیمین»
صحنه‌ای از فیلم «جدایی نادر از سیمین»
با وجود مخالفت‌های مدیران سینمایی در ایران، فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی به‌عنوان نماینده ایران راهی اسکار ۲۰۱۲ شد.

به گزارش روزنامه «همشهری»، هیئت انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار روز جمعه با اعلام رسمی این مطلب تأکید کرد که این فیلم به اتفاق آرا برای نامزدی اسکار انتخاب شده‌است.

بر اساس آنچه این هیئت روز چهارشنبه اعلام کرده بود فیلم‌های «اینجا بدون من» (بهرام توکلی)، «آلزایمر» (احمدرضا معتمدی)، «مرهم» (علیرضا داودنژاد) و «ورود آقایان ممنوع» (رامبد جوان) رقبای «جدایی نادر از سیمین» برای معرفی به اسکار بودند.

فیلم «جدایی نادر از سیمین» روز جمعه ضمن انتخاب به عنوان نماینده سینمای ایران برای رقابت در بخش خارجی اسکار سال آینده، جوایز اصلی پانزدهمین جشن خانه سینمای ایران را نیز به دست آورد.

این فیلم جمعه شب توانست در این جشن، جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کند.

«جدایی نادر از سیمین» تا این لحظه جوایز مختلف بین‌المللی را از آن خود کرده که شامل جوایز معتبری از جشنواره‌های فیلم برلین، سیدنی و مسکو می‌شود.

در این فیلم بازیگرانی نظیر لیلا حاتمی، شهاب حسینی، ساره بیات، پیمان معادی و سارینا فرهادی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
پس از چند هفته طناب‌کشی بین مقام‌های ایرانی از یک‌سو و جامعه سینماگران ایرانی از سوی دیگر، فیلم جدایی نادر از سیمین سرانجام به عنوان نماینده ایران در ۸۴امین مراسم اسکار برگزیده شد.

بیانیه شرکت ممنتو فیلمز

به گزارش روزنامه همشهری «برخی موضع‌گیری‌های مدیران سینمایی و برخی سینماگران، درخصوص انتخاب جدایی نادر از سیمین تردیدهایی ایجاد کرده بود که البته تمام شبهه‌ها با رسانه‌ای شدن نام اعضای هیئت انتخاب برطرف شده بود.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت فرانسوی «مِمِنتو فیلمز» که حق پخش فیلم «جدایی نادر از سیمین» را دارا است نیز روز جمعه در بیانیه‌ای خبر داد: «پس از چند هفته طناب‌کشی بین مقام‌های ایرانی از یک‌سو و جامعه سینماگران ایرانی از سوی دیگر، فیلم جدایی نادر از سیمین سرانجام به عنوان نماینده ایران در ۸۴امین مراسم اسکار برگزیده شد.»

این فیلم که در صحنه بین‌المللی با نام «A Separation» (یک جدایی) اکران می‌شود روایتی است از یک روز از زندگی زوج جوانی از طبقه متوسط ایران که در آستانه جدایی از یکدیگر قرار دارند.

سینماگران بین‌المللی، این فیلم را فیلمی توصیف می‌کنند که با نگاه خود قانون، آزادی و منزلت زنانگی و مردانگی را در ایران به چالش می‌کشد.

منتقدان می‌گویند که اصغر فرهادی با این فیلم سعی کرده‌است تا در مورد جامعه ایران سیاه‌نمایی کند. دولت نیز او را تحت فشار گذاشته و وزارت ارشاد سال گذشته مجوز این فیلم را به طور موقت لغو کرد. رسانه‌های دولتی هم فرهادی را متهم می‌کنند که در یک سخنرانی در پاریس از مخالفان دولت حمایت کرده‌است.

اما با وجود مشکلاتی که این کارگردان با آن روبه‌رو است، فیلم او موفق شد تا مهم‌ترین جایزه فیلم ایران یعنی «سیمرغ بلورین» را ببرد.

این فیلم که در ماه ژوئن، خردادماه، در فرانسه اکران شد تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار تماشاگر را به خود جلب کرده و پخش آن هم‌چنان در ۱۰۰ سینمای آن کشور ادامه دارد.

«جدایی نادر از سیمین» در دی ماه که فصل موسوم به اسکاری‌هاست در آمریکا نیز اکران می‌شود و پخش جهانی‌اش را هم کمپانی سونی‌پیکچر برعهده دارد.
XS
SM
MD
LG