لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

تذکر کتبی ۱۸ نماینده مجلس به احمدی‌نژاد برای رعایت «موازین شرعی»


بوسه محمود احمدی نژاد بر تابوت هوگو چاوز
بوسه محمود احمدی نژاد بر تابوت هوگو چاوز
پس از جنجال‌های پیش‌آمده بر سر شیوه ابراز همدردی رییس جمهوری اسلامی ایران با خانواده هوگو چاوز، ۱۸ نماینده مجلس روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفند به محمود احمدی‌نژاد برای رعایت «موازین شرعی اسلام» تذکر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نمایندگان در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس در مورد آنچه که «ضرورت رعایت موازین شرعی و عرف بین‌الملل و شان ملت در ملاقات‌های خارجی» خوانده‌اند به رییس جمهوری اسلامی ایران تذکر کتبی دادند.

به نوشته این خبرگزاری، علی مطهری، جواد هروی، ابراهیم آقامحمدی، روح‌الله بیگی، احمد شوهانی، محمد علیپور، غلام‌رضا اسداللهی، محمدباقر شریعتی، هادی حسینی، کمال‌الدین پیرموذن، حسین امیری، طاهری، سعید زمانیان، امیرعباس سلطانی، حمیدرضا پشنگ، عبدالکریم حسین‌زاده، رسول خضری و جواد جهانگیرزاده ۱۸ نماینده تذکردهنده به رییس جمهور هستند.

هوگو چاوز از هم‌پیمانان نزدیک محمود احمدی‌نژاد در صحنه سیاست بین‌المللی به‌شمار می‌آمد و احمدی‌نژاد روز ۱۸ اسفند در مراسم تشییع جنازه او حضور یافت. در این مراسم مادر هوگو چاوز و محمود احمدی‌نژاد دستان یکدیگر را گرفته و با تماس سر ابراز همدردی کردند.

این اتفاق و هم‌چنین بوسیدن تابوت هوگو چاوز از سوی محمود احمدی‌نژاد اعتراض‌ اصولگرایان را به دنبال داشته‌است.

محمد دهقان، عضو هیات رییسه مجلس روز شنبه بدون نام بردن از محمود احمدی نژاد با اشاره به اینکه «رفتار یک مقام ارشد اجرایی کشور در مجامع بین‌المللی، خلاف شان انسان مسلمان و مقید است»، «این قبیل رفتارهای مشکوک» را نگران‌کننده دانست.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، محمدمهدی پورفاطمی، نماینده مجلس، نیز گفته است: «اگر فردی دیگر در چنین مراسمی شرکت می‌کرد و مادر چاوز را در آغوش می‌گرفت الان غیر از این بود که یک عده خاص به خیابان بریزند و علیه وی شعار داده و تظاهرات کنند؟»

محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز روز دوشنبه شیوه ابراز همدردی محمود احمدی‌نژاد، در مراسم تشییع هوگو چاوز را «مسخره‌بازی» نامید و خطاب به او گفت: «شما رییس جمهوری یک کشور اسلامی هستید، دست زدن و بغل کردن در یک مراسم رسمی چه معنایی دارد؟ این وضع بسیار بدی است.»

وی نحوه ابراز همدردی محمود احمدی‌نژاد با مادر هوگو چاوز را با «شرّ نفس» مرتبط دانسته و گفت که «این تذکر را از طرف خودم دادم و می‌خواهم این تذکر به گوش رییس جمهوری برسد، امیدواریم خداوند همه ما را از شرّ نفس حفظ کند.»

پیش از این فیلمی از محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، که در سال ۱۳۸۶ برای سخنرانی به ایتالیا سفر کرده بود در حال دست دادن با چند زن ایتالیایی پخش شد که آن هم واکنش‌های منفی زیادی را در میان مقامات ایرانی برانگیخت.

در آن زمان روزنامه‌های محافظه‌کار مانند کیهان به شدت از آقای خاتمی برای «چنین حرکتی» انتقاد کردند.

با این حال روزنامه کیهان روز دوشنبه ۲۱ اسفند سال‌جاری با انتشار مقاله‌ای، مقایسه‌ مصافحه احمدی‌نژاد و مادر هوگو چاوز با جنجالی که در سال ۸۶ به خاطر دست دادن محمد خاتمی با چند زن ایتالیایی پیش آمد را مردود دانست.
XS
SM
MD
LG