لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

وزیر اطلاعات اسرائیل: ایران به خط قرمز نتانیاهو نزدیک شده‌ است


یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل.
یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل.
وزیر اطلاعات اسرائیل می‌گوید که ایران به سمت ایجاد زیربناهای لازم برای ساخت حداکثر ۳۰ بمب اتمی حرکت می‌کند و تهران هم‌اینک «بسیار به خط قرمزی که نخست‌وزیر اسرائیل ترسیم کرده نزدیک شده‌ است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یووال اشتاینیتز روز دوشنبه ۲۰ خرداد در بیت‌المقدس به خبرنگاران گفت که «ایرانی‌ها دارند به خط قرمز بسیار نزدیک می‌شوند... حدود ۲۰۰ کیلوگرم -- نزدیک‌تر به ۱۹۰ کیلوگرم -- از اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دارند.»

وی افزود که «وقتی ۲۵۰ کیلوگرم داشته باشند، این مقدار برای حرکت نهایی به سوی ۹۰ درصد، [سطحی که برای کلاهک هسته‌ای لازم است،] کافی خواهد بود».

آقای اشتاینیتز در ادامه گفت: «با این تعداد سانتریفیوژ طی چند هفته یا شاید دو ماه می‌شود از ۲۰ درصد به ۹۰ درصد رسید.»

مهرماه گذشته در نشست همگانی سازمان ملل متحد، نخست‌ وزیر اسرائیل با نشان دادن کاغذی که بر روی آن به شکل ساده یک بمب نقاشی شده بود، آن چه را «خط قرمز برنامه اتمی ایران» عنوان کرد، نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یووال اشتاینیتز، روز دوشنبه در ادامه سخنانش و در گزارشی که به انجمن مطبوعات خارجه ارائه می‌داد گفت که ایرانی‌ها «سعی می‌کنند خط قرمز را رد نکنند، اما کاری که الان می‌کنند این است که ظرفیت‌شان را از طریق نصب سانتریفیوژهای بیشتر گسترش بدهند.»

به گفته او، هدف ایران «فقط ساخت یک بمب نیست، بلکه ایران می‌خواهد یک زرادخانه هسته‌ای بسازد.»

وزیر اطلاعات اسرائیل اضافه کرد: «خیلی‌ها می‌گویند مسئله این است که ایران بمب دارد یا نه، من می‌گویم مسئله این نیست، موضوع الان موضوع زرادخانه هسته‌ای ایران است.»

آقای اشتاینیتز افزود: «ایرانی‌ها خیلی احساس آسیب‌پذیر بودن می‌کنند، به‌خصوص در مورد عملیات هوایی آمریکا. نگرانی اصلی آنها این است که اگر غرب، ناتو، و آمریکا تصمیم به حمله بگیرند ممکن است طی چند ساعت بمباران دقیق تأسیسات هسته‌ای‌شان را نابود کنند.»

به گفته این مقام اسرائیلی، جمهوری اسلامی ایران «از قبل تصمیمش را برای دست‌یابی به جنگ‌افزار هسته‌ای گرفته است -- کسی نمی‌آید این‌ همه پول هزینه کند و [به خاطر تحریم‌های بین‌المللی] ۷۰ میلیارد دلار ظرف یک سال از دست بدهد فقط برای این‌ که نشان بدهد می‌تواند چند سانتریفیوژ را بچرخاند.»

آقای اشتاینیتز در پایان سخنانش توقع تغییر در سیاست هسته‌ای ایران پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را مردود دانست و گفت که در این رابطه «هیچ چیز تغییر نخواهد کرد».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز نهم اردیبهشت گفت که ایران هنوز از خط قرمزی که او در سازمان ملل ترسیم کرد، نگذشته است.

چند هفته پس از آن، اما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز اول خرداد طی گزارشی از نصب ۷۰۰ سانتریفیوژ تازه در نطنز و همچنین پیشرفت‌هایی در تاسیسات آب سنگین اراک خبر داد.

شش قدرت جهانی درگیر در مذاکرات هسته‌ای با ایران خواستار توقف پالایش اورانیوم در ایران تا سطح ۲۰ درصد هستند؛ ایران با این درخواست مخالف است و نگرانی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای خود را بی‌پایه می‌نامد.
XS
SM
MD
LG