لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

کری: از اظهاراتم در مورد اسرائیل سوء برداشت شده‌است


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، که روز جمعه گفته‌بود در صورت شکست گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه، اسرائیل ممکن است «یک کشور آپارتاید» شود، روز دوشنبه گفت که در مورد این اظهارات او «سوء برداشت» پیش آمده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری این مطلب را پس از بالا گرفتن انتقادهای شدید در اسرائیل و آمریکا نسبت به این اظهارات خود بیان کرد.

آقای کری در بیانیه‌ای که روز دوشنبه هشتم اردیبهشت توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شده در عین حال نسبت به این اظهارات خود پوزش نخواسته اما گفته‌است که برای ابراز عقیده‌اش بهتر بود واژه‌های دیگری را انتخاب می‌کرد.

روز یک‌شنبه وب‌سایت خبری آمریکایی «دیلی بیست» گزارش داد که جان کری روز جمعه در یک جلسه غیرعلنی گروه غیردولتی موسوم به «کمیسیون سه‌جانبه» در واشنگتن گفته‌است که اسرائیل با خطر تبدیل شدن به «یک کشور آپارتاید» روبه‌رو است.

به نوشته این وب‌سایت جان کری در آن جلسه گفته‌بود که «اگر مذاکرات صلح و دست‌یابی به راه حل ایجاد دو کشور به نتیجه نرسد خطر آن وجود دارد که اسرائیل کشوری آپارتایدی شود که در آن دو طبقه از شهروندان زندگی کنند.»

به گزارش خبرگزاری‌ها، این اظهارات او طی روزهای اخیر با «خشم» گروه‌هایی در اسرائیل و انتقادهای شدید گروه‌های طرفدار اسرائیل در آمریکا روبه‌رو شده‌است.

به نوشته آسوشیتدپرس، جان کری روز دوشنبه در واکنش به این انتقادات گفت که «اجازه نمی‌دهم تعهدم به اسرائیل توسط هیچ‌کس زیر سؤال برود به‌خصوص برای مقاصد حزبی و سیاسی.»

وی در ادامه گفت: «بنابراین بگذارید آنچه را که باور دارم و باور ندارم به روشنی بیان کنم.»

جان کری افزود: «اول این‌که، اسرائیل یک دموکراسی پویا است و نه باور دارم و نه این‌که هیچ‌وقت، به طور شخصی یا عمومی، گفته‌ام که اسرائیل یک کشور آپارتاید است یا قرار است تبدیل به یک کشور آپارتاید بشود.»

وی ادامه داد: «دوم این‌که، آن اندازه تجربه دارم که بدانم کلمات تا چه حد می‌توانند به طور ناخودآگاه باعث سوء برداشت شوند.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «اگر می‌توانستم به عقب برگردم، واژه‌های دیگری را انتخاب می‌کردم؛ واژه‌های دیگری انتخاب می‌کردم برای بیان اعتقاد راسخم به این‌که در درازمدت تنها راه برخورداری از یک کشور یهود و دو ملت و دو مردم که در کنار یک‌دیگر در صلح و آرامش زندگی می‌کنند همان راه حل ایجاد دو کشور است.»

جان کری طی بیش از یک سال گذشته وقت و نیروی زیادی را صرف ترتیب دادن مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها کرده و اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته‌است.

مهلتی که واشینگتن برای دست‌یابی به یک توافق در ارتباط با روند صلح خاورمیانه تعیین کرده بود روز سه‌شنبه نهم اردیبهشت به پایان رسید.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، و جان کری، وزیر خارجه، در این رابطه هر دو طرف مذاکره را مقصر دانسته‌اند.

به گفته آنان، خودداری اسرائیل از آزاد کردن گروه‌هایی از زندانیان فلسطینی، و در همین حال پیوستن طرف فلسطینی به کنوانسیون‌های مختلف سازمان ملل و هم‌چنین ائتلاف طرف فلسطینی با گروه حماس، از «گام‌های منفی» به‌شمار می‌روند که روند صلح را به بن‌بست کشانده‌اند.
XS
SM
MD
LG