لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

آیت‌الله خامنه‌ای: کسی نخواهد توانست زمان انتخابات را به تعویق بیاندازند


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران.
به دنبال انتشار گزارش‌های مختلفی درباره تلاش دولت احمدی‌نژاد برای برگزار نکردن انتخابات ریاست جمهوری در صورت رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت، گفت که نخواهند توانست زمان انتخابات را به تعویق بیاندازند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در جمع دست اندرکاران انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اظهار داشت: «خیلی‌ها در این سال‌ها خواستند انتخابات را کمرنگ کنند یا زمان آن را به تعویق بیاندازند، اما تاکنون نتوانسته‌اند و بعد از این هم به توفیق الهی نخواهند توانست.»

وی افزود: «قانون را معیار قرار دهید، التزام به قانون راه اساسی جلوگیری از مشکلات در انتخابات است، آحاد مردم به دنبال این باشند هرکس هر حرف و توقعی دارد بر اساس قانون باشد.»

این سخنان رهبر جمهوری اسلامی پس از ابراز نگرانی مخالفان اصولگرای محمود احمدی‌نژاد نسبت به احتمال کارشکنی وی در روند انتخابات پیش‌رو بیان می‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:55 0:00
لینک مستقیم

مخالفان رییس جمهور می‌گویند که ممکن است وی به دلیل رد صلاحیت احتمالی کاندیدای مورد نظرش در این انتخابات، در روند برگزاری به‌موقع انتخابات کارشکنی کند.

حسین مظفر، معاون نظارت رییس مجلس ایران، روز چهارم اردیبهشت، نسبت به آن‌چه «تعلل در اجرای قانون انتخابات توسط وزارت کشور» خواند انتقاد کرده و به محمود احمدی‌نژاد هشدار داده بود که «بازی خطرناکی» را آغاز کرده است.

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس ایران، روز ۲۱ فروردین به محمود احمدی‌نژاد هشدار داد که فکر «مانع‌تراشی» در مسیر انتخابات ریاست جمهوری را از سر بیرون کند و در صورت ردصلاحیت «نامزد مورد نظر» خود در «مقابل نظام» نایستد.

او با اشاره به «مانع‌تراشی» احتمالی محمود احمدی‌نژاد برای برگزاری انتخابات گفت: «خیلی بزرگ‌تر از احمدی‌نژاد دلشان می‌خواست انتخابات یک روز به تعویق بیفتد، اما نتوانستند. تاکنون حتی یک روز انتخابات در جمهوری اسلامی به تاخیر نیفتاده است و حتما هم در آینده این خواب‌ها تعبیر نخواهد شد.»

یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد، حدود پنج هفته دیگر، برگزار می‌شود و ثبت‌نام برای این انتخابات نیز روز سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت، آغاز می‌شود.

کاندیدای دولت برای این انتخابات هنوز معرفی نشده اما باور عمومی بر این است که اسفندیار رحیم مشایی، رییس پیشین دفتر محمود احمدی‌نژاد و مسوول دبیرخانه جنبش عدم تعهد، نامزد مورد نظر دولت است.

حامیان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسفندیار رحیم‌مشایی را سردسته جریانی سیاسی و عقیدتی می‌نامند که به گفته آنها، «جریان انحرافی» در نظام جمهوری اسلامی است.

سال ۱۳۸۲ و در آستانه انتخابات مجلس هفتم نیز مسئله احتمال به تعویق افتادن برگزاری انتخابات مجلس توسط اصلاح‌طلبان مطرح شد که آیت‌الله خامنه‌ای با این مسئله مخالفت کرد.

وی طی یک سخنرانی در قم گفت: «یک بار بعضی‌ها تلاش کردند که انتخابات مجلس را عقب بیندازند؛ حتی به ما گفتند اگر می‌شود، دو هفته عقب بیندازید، گفتیم نمی‌شود، اتنخابات باید در همان روز خودش انجام بگیرد یک روز هم نباید عقب بیفتد نتوانستند، دستشان به جایی نرسید. آنها این را تجربه کرده‌اند، می‌دانند انتخابات عقب‌افتادنی نیست؛ لذا دنبال راه‌های دیگرند.»

مسائل انتخابات پیشین

آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه در بخش دیگری از سخنانش به مسئله «التزام به قانون» و اعتراضات پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ اشاره کرد و درخصوص معترضان گفت که «اگر تسلیم قانون بودند این‌جوری نمی‌شد.»

وی در مورد نتایج انتخابات دهم اظهار داشت: «آن سال حتی از شورای نگهبان خواهش کردیم که آرا بازشماری بشود و زمان را هم تمدید کردند. گفتیم هر تعداد معقولی و هر صندوقی که بخواهند بازشماری بشود، بازشماری شود، اما زیر بار نرفتند؛ کارشان منطقی و معقول نبود.»

اشاره آقای خامنه‌ای به اعتراض‌های میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات، بودند که معرفی شدن محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهوری را ناشی از «تقلب گسترده» و «مهندسی آراء» دانستند.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی پیش از اعلام نظر شورای نگهبان درباره صحت انتخابات، نتیجه آن را تایید کرد و خواستار همکاری با دولت آقای احمدی نژاد شد.
XS
SM
MD
LG