لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۴

مسی و مارتا بر فراز قله فوتبال جهان


لیونل مسی، بازیکن آرژانتینی جایزه توپ طلایی فیفا را در زوریخ دریافت می‌کند. ۱۰ ژانویه ۲۰۱۱
لیونل مسی، بازیکن آرژانتینی جایزه توپ طلایی فیفا را در زوریخ دریافت می‌کند. ۱۰ ژانویه ۲۰۱۱
با آغاز دهه دوم قرن، مراسم اهدای توپ طلای فیفا نیز در دوشنبه شب باشکوه «کنگرس‌هاوس» شهر زوریخ سوئیس، به شیوه‌ای تازه انجام شد و مسی آرژانتینی و مارتای برزیلی در بخش بازیکنان مرد و زن جهان برنده این جایزه معتبر شدند.

این مراسم، بزرگان جهان فوتبال را به خود جلب کرد و آنان آمدند تا به برترین بازیکنان و مربیان فوتبال جهان ادای احترام کنند. نقطه اوج این شب هنگامی بود که نخستین توپ طلای فیفا همراه با عنوان بازیکن جهان از سوی فیفا و جایزه توپ طلای اروپا از سوی مجله فرانس‌فوتبال اهدا شد.

پدرو پینتو، روزنامه‌نگار ورزشی «سی‌ان‌ان اینترنشنال» و کارول مانانا از بخش ورزشی «اس‌ای‌بی» زوج مجری شبی بودند که با حرکات نمایشی خیره‌کننده فوتبال توسط جرمی لینچ و ویلیام وینگروو آغاز شد. شعبده‌بازی آنان با توپ با تشویق گرم تماشاگران برگزیده این جشن روبه‌رو شد؛ تماشاگرانی که خود کلکسیونی از نام‌های بزرگ بودند.

ژوزف اس بلاتر، رئیس فیفا خوش‌آمدی کوتاه گفت و سپس فرانسوآ مورینره، سردبیر فرانس‌فوتبال به صحنه آمد و ویدئوی پرتحرک صحنه‌های اوج فوتبال در سال ۲۰۱۰ را ارائه کرد.

پس از بازگشت به گذشته فوتبال، دیدگاه آینده فوتبال نیز ارائه شد و طی آن اشتفی جونز، رئیس «کمیته سازماندهی منطقه‌ای برای جام جهانی ۲۰۱۱ در آلمان» امیدهایش را برای رقابت‌هایی که می‌خواهد از بزرگ‌ترین رویدادهای این سال بشوند ابراز کرد.
مراسم اهدای جوایز در زوریخ، ۱۰ ژانویه ۲۰۱۰.

سپس لحظه اهدای جوایز فرارسید. برای این لحظه مارکو فان باستن، اسطوره کم‌نظیر فوتبال هلند به صحنه آمد تا تیم برگزیده فیفا و فدراسیون بین‌المللی بازیکنان فوتبال جهان در سال گذشته را اعلام کند.

بازیکنان مطرح، ایکر کاسیاس، جرالد پیکه، کارلز پویول، مایکون، لوسیو، ژاوی، آندرس اینیستا، وسلی اسنایدر، لیونل مسی، کریستیانو رونالدو و داوید ویا بودند که همگی به مدتی طولانی به‌شدت از سوی حاضران در مراسم تشویق شدند.

پس از اهدای جوایز انساندوستانه در فوتبال نوبت به اعلام جایزه مربی مرد سال شد که ژوزه مورینیو از پرتغال این جایزه را از سلیویا نید دریافت کرد و به شدت از سوی حاضران و دو رقیبش، ویسنته دل بوسکه و پپ گوآردیولا از اسپانیا تشویق شد.

جایزه بهترین گل سال ۲۰۱۰ از آن حمید آلتینتوپ، بازیکن ترک متولد آلمان شد. برای گزینش بهترین بازیکن سال فاتمیره بایارامای از آلمان، مارتا از برزیل و بیرگیت پرینز از آلمان نامزد بودند که پس از نمایش کوتاهی از نمایش موفقیت‌های آنان، مارتا بار دیگر این عنوان را از آن خود کرد.

مارتا با چشمانی اشک‌بار گفت: «این هم جایزه‌ای دیگر برای من است. ولی آرزو می‌کنم که بتوانم در بردن جایزه اف‌سی گلدن پراید، برزیل و باشگاه سانتوز با همبازیانم سهیم شوم.» بعد از این، انتظارها برای اهدای توپ طلای بهترین بازیکن به اوج خود رسید.

یک بار دیگر نورها کم شد و صحنه‌هایی از درخشش جادویی نامزدهای این جایزه، آندرس اینیستا از اسپانیا، لیونل مسی از آرژانتین و ژاوی هرناندز از اسپانیا در سال گذشته به نمایش درآمد.

هیجان، تالار را فراگرفت و مورینیر و بلاتر باز به صحنه آمدند و نام لیونل مسی اعلام شد. مسی به هنگام دریافت جایزه گفت: «از تشویق شما خیلی سپاسگزارم. به راستی انتظار نداشتم امشب برنده این جایزه شوم، اما برایم خیلی باارزش بود که در جایی بعد از دو همبازی‌ام هم قرار بگیرم. بردن این جایزه به این افتخار شکل ویژه‌ای می‌دهد. می‌خواهم همه همبازیانم، خانواده‌ام، همه بارسلونی‌ها و آرژانتینی‌ها را در این افتخار سهیم کنم.»

این مراسم با حضور همه دریافت‌کنندگان جوایز این شب باشکوه بر روی صحنه به پایان رسید.
XS
SM
MD
LG