لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

«دستور فیلترینگ خبرگزاری مهر اجرا نخواهد نشد»


لوگوی خبرگزاری مهر.
لوگوی خبرگزاری مهر.
خبرگزاری مهر روز دوشنبه ۱۳ خرداد از فیلتر شدن وب‌سایت خود به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خبر داد اما دقایقی بعد اعلام کرد که این دستور «با ورود مستقیم دادستان کل کشور» اجرا نخواهد نشد.

خبرگزاری مهر در این مورد نوشت که پدرام پاک‌آئین، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تماس با خبرگزاری مهر اعلام کرد: «با پیگیری موضوع از طریق حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور مشکل پیش آمده برای خبرگزاری مهر بر طرف شد.»

رضا مقدسی مدیرعامل خبرگزاری مهر بامداد دوشنبه اظهار داشت که «متاسفانه از هفته گذشته فشارها به خبرگزاری و شرکت تامین‌کننده اینترنت این خبرگزاری کراراً ادامه داشته تا اینکه روز گذشته یکی از شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت این خبرگزاری مجبور به مسدودسازی خط اینترنت ما شد.»

به نوشته خبرگزاری مهر، انتشار مصاحبه‌ای با مدیرمسئول سایت صراط نیوز که در آن از فیلتر کردن رسانه‌های دارای مجوز توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انتقاد شده بود، دلیل فیلترینگ خبرگزاری مهر است.

رضا مقدسی، مدیرعامل خبرگزاری مهر، با ذکر این‌که این اقدام کارگروه یادشده «مغایر با قانون است» گفت که «خبرگزاری‌های رسمی کشور از تاریخ ۲۸/۱/۱۳۹۱ به موجب مصوبه هیات وزیران به قانون مطبوعات محلق شده‌اند و مشمول قانون جرایم رایانه‌ای نمی‌شوند.»

علی غفاریان، مدیر مسئول پایگاه خبری صراط، روز یک‌شنبه ۱۲ خرداد در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت که اقدام کمیته فیلترینگ برای مسدود کردن این پایگاه خبری و اعلام مجرمیت مدیرمسئول غیر قانونی بوده‌است.

وی در ادامه انتقادهای خود گفت که «سؤال بنده از نمایندگان مجلس به عنوان قانون‌گذار و مسئولین دستگاه قضایی این است که آیا کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه می‌تواند با اعمال نظر شخصی، برخی مطالب را مجرمانه قلمداد کرده و بدون اخذ توضیحات و یا تشکیل دادگاه و دریافت دفاعیات یکطرفه رسانه‌ای را محاکمه کرده و حکم تعطیلی آنرا اجرا کند؟»

سایت صراط نیوز به مدت ۶ روز فیلتر بود و به گفته مدیرمسئول آن، «با عنایت ویژه» ریاست قوه قضائیه آیت الله آملی لاریجانی و دادستان کل کشور رفع مسدودیت شده‌است.

خبرگزاری مهر به سازمان تبلیغات اسلامی وابسته است. پرویز اسماعیلی، مدیرعامل پیشین این خبرگزاری هم‌اینک سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و از کاندیداهای جناح اصول‌گرا، است.

با نزدیک شدن انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ایران، سانسور رسانه‌ها و فیلترینگ نیز افزایش یافته و از آن جمله به تازگی چهار سایت حامی دولت به نام‌های «معیارنیوز، روشنایی، بهارنا و بهارآنلاین» نیز فیلتر شدند.

پیش از آن نیز در فروردین‌ماه وبسایت‌های انتخاباتی دعوت از محمد خاتمی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری فیلتر شدند.

«کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» که اقدام به فیلترینگ وب‌سایت‌های مختلف می‌کند بر اساس ماده ۲۲ قانون جرائم رایانه‌ای تشکیل شده و ریاست آن را دادستان کل کشور برعهده دارد.

روزنامه جام جم در شماره دوم مرداد ماه ۹۱ خود با اشاره به تعدد «عناوین مجرمانه» در قوانین فعلی ایران، نوشت که: «۱۶۴۰ عمل است که اگر ایرانیان مرتکب شوند، مجرم شناخته می‌شوند.»
XS
SM
MD
LG