لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

امضای توافقنامه نظامی ۱٫۶ میلیاردی جمهوری آذربایجان با اسرائیل


نقشه اسرائیل و جمهوری آذربایجان.
نقشه اسرائیل و جمهوری آذربایجان.
مقام‌های دفاعی اسرائیل خبر از امضای یک قرارداد نظامی به ارزش یک میلیارد و ششصد میلیون دلار با جمهوری آذربایجان می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از منابع وزارت دفاع اسرائیل، این قرارداد شامل فروش هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های ضد هوایی به همراه سامانه‌های پدافند موشکی سازمان صنایع هوافضای اسرائیل به جمهوری آذربایجان است.

این مقامات وزارت دفاع اسرائیل نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، چرا که مجاز به توضیح قراردادهای نظامی اسرائیل نیستند. دولت آذربایجان هنوز این قرارداد نظامی را به‌صورت رسمی تایید نکرده‌است.

این گزارش در ادامه می‌نویسد، اسرائیل «به شدت در تلاش است تا اتحاد خود با کشورهای این منطقه را در گرماگرم رویکردهای خصمانه نسبت به خود، محکم‌تر سازد.»

دولت اسرائیل بیشترین نگرانی خود را، برنامه هسته‌ای ایران عنوان می‌کند. روز یک‌شنبه، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با اعضای کابینه دولت اعلام کرد که در سفر هفته آینده خود به کانادا و آمریکا، موضوع برنامه هسته‌ای ایران را در صدر مذاکرات قرار خواهد داد.

مقام‌های اسرائیلی همواره تاکید داشته‌اند که اگر راه حل دیگری برای بازداشتن ایران از ادامه برنامه هسته‌ای یافته نشود، به اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران مبادرت خواهند کرد.

ایران ادعای مقامات اسرائیل و کشورهای غربی را درباره ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای خود تکذیب کرده‌است و اعلام داشته که هدف از برنامه هسته‌ای این کشور صرفا مقاصد صلح‌آمیز، از جمله تولید برق و مصارف پزشکی است.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان به‌عنوان دو کشور همسایه با ۶۱۰ کیلومتر مرز زمینی اخیرا دچار تنش شده‌است.

ایران می‌گوید تروریست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در جمهوری‌ آذربایجان تردد داشته و این افراد از «برخی تسهیلات» دولت آذربایجان برای «همکاری» با «شبکه‌های جاسوسی اسرائیل» و «سفر به اسرائیل» برخوردار شده‌اند. آذربایجان این اتهامات را «افترا» نامیده‌است.

جمهوری آذربایجان نیز به نوبه خود دولت ایران را در سازماندهی اقدامات تروریستی در آذربایجان متهم کرده‌است، اتهامی که ایران آن را «کذب» خوانده‌است.

دانی یاتوم، رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی اسرائیل درباره امضای قرارداد نظامی میان اسرائیل و آذربایجان در این برهه زمانی، به آسوشیتدپرس گفته‌است که «همزمانی امضای این قرارداد نظامی با افزایش تنش در روابط تهران-باکو به احتمال زیاد تصادفی است، چرا که این نوع قراردادها معمولا برای عملیاتی شدن نیاز به زمان طولانی دارد».

به‌گفته وی، اسرائیل باید فروش سلاح به کشورهای دوست را ادامه دهد و «اگر این اقدام برای رویارویی با چالش ایران به ما کمک کند، این خود یک پیشرفت مضاعف به‌شمار می‌آید.»

این گزارش در ادامه می‌نویسد که هنوز آشکار نیست که آیا قرارداد نظامی باکو-تل‌آویو ارتباطی با نقشه حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران دارد یا خیر.

گسترش پیوندهای باکو-تل‌آویو در حالی است که روابط راهبردی ترکیه-اسرائیل از سال ۲۰۱۰ و در پی کشته شدن ۹ شهروند ترکیه در جریان حمله تکاورهای اسرائیلی به کشتی «مرمره» برای شکستن محاصره غزه دچار بحران شده‌است. ترکیه هم‌اکنون نزدیک‌ترین هم‌پیمان راهبردی آذربایجان است.
XS
SM
MD
LG