لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۰

فروش بمب‌های پیشرفته آمریکایی به امارات برای مقابله با ایران


بمب سنگرشکن دو هزار کیلوگرمی از نوع GBU-28.
بمب سنگرشکن دو هزار کیلوگرمی از نوع GBU-28.
به گزارش روزنامه «وال‌استریت جورنال» دولت آمریکا قصد دارد برای مقابله با تهدید ایران به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بمب‌های پیشرفته سنگرشکن بفروشد. اولین مورد امارات متحده عربی است و برخورداری از این بمب‌ها توان تهاجمی و تخریب نیروهای هوایی این کشور را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد.

ابن بمب‌ها قادرند به بناهای دارای ساختارهای مستحکم، از جمله تونل و راهروهای زیرزمینی که در تأسیسات هسته‌ای ایران به‌کار رفته، ضربه بزنند. فروش این بمب‌ها یکی از روش‌های دولت آمریکا برای مهار «خطر ایران» است.

دولت امارات متحده عربی که از محل فروش نفت و فعالیت‌های بازرگانی در بندرهای این کشور درآمد سرشاری دارد از سال‌ها پیش دست‌کم در عرصه اقتصادی روابط خوب و گسترده‌ای با ایران داشته‌است. اما خاندان آل نهیان که بر این کشور حکومت می‌کند در سال‌های اخیر مواضع بسیار تندی در قبال ایران اتخاذ کرده و بارها به شکل علنی از دست‌یابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای اظهار نگرانی کرده‌است.

از سوی دیگر برخی از مقام‌های اماراتی نیز هر از چند گاه یک‌بار ادعای مالکیت آن کشور بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ را به میان می‌کشند.

ایران همواره گفته‌است که برنامه‌های هسته‌ای آن کشور برای همسایگان ایران خطری ایجاد نخواهد کرد.

روزنامه «وال‌استریت جورنال» می‌افزاید که بسته پیشنهادی مربوط به فروش جنگ‌افزار به امارات متحده قرار است در روزهای آینده به کنگره آمریکا ارائه شود. برپایه این طرح قرار است نزدیک به پنج هزار بمب پیشرفته و دیگر تجهیزات مربوطه به این کشور فروخته شود.

این اقدام آمریکا بخشی از کوشش‌های دولت آن کشور برای تقویت بنیه دفاعی و تهاجمی کشورهای حاشیه خلیج فارس همزمان با خروج سربازان آمریکایی از عراق است. آمریکا می‌کوشد شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله امارات، بحرین، عمان، قطر، کویت و عربستان سعودی را در یک شبکه همکاری و هماهنگی نظامی علیه ایران تجهیز کند.

در ماه‌های اخیر مقام‌های آمریکایی تماس‌های امنیتی و راهبردی مستمری را با شورای همکاری خلیج فارس برقرار کرده و وزارت دفاع آمریکا تلاش کرده تا سیستم تبادل و مشارکت اطلاعاتی–امنیتی و همین طور همخوانی و هماهنگی توانایی‌های نظامی میان این کشورها را ارتقاء دهد.

به نوشته «وال‌استریت جورنال» در ماه‌های اخیر قراردادهای نظامی بزرگی بین آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس امضا شده‌است. مهمترین آنها قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری فروش جنگنده‌های پیشرفته اف۱۵ به عربستان سعودی است که برخی از آنها به بمب‌های پیشرفته و یک هزار کیلویی سنگرشکن مجهز خواهند بود. اخیرا نیز دولت آمریکا به کنگره این کشور اعلام کرده که قصد دارد موشک‌های میان‌برد هوا به هوا از نوع استینگر به عمان بفروشد.

دولت آمریکا علاوه بر این در تلاش برای احداث یک سامانه پدافند ضد موشکی در سطح منطقه است که هدف از آن مقابله با موشک‌های میان‌برد یا بالستیک ایران است.

مشخص نیست که بمب‌های سنگرشکنی که قرار است به امارات متحده عربی فروخته شود در صورت بروز رویارویی نظامی، تا چه حد در تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران موثر باشند. اما وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که بمب‌های هدایت‌شونده نیرومندتری را ساخته‌است که توان تخریب آنها به نسبت نمونه‌های قبلی بیشتر است.

امارات متحده عربی صاحب شمار زیادی از هواپیماهای تهاجمی و پیشرفته از مدل اف۱۶ است که می‌توانند این بمب‌ها را حمل کنند. این کشور هم‌اکنون نیز چند صد بمب از این مدل را در اختیار دارد ولی خرید چهار هزار و ۹۰۰ بمب دیگر به شکل چشمگیری به زرادخانه تهاجمی این کشور خواهد افزود.

روزنامه «وال‌استریت جورنال» در پایان این گزارش از قول منابع آگاه از مذاکرات تسلیحاتی بین آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس می‌نویسد که بعید است کنگره آمریکا با هیچ‌یک از این قراردادهای تسلیحاتی مخالفت کند.

میزان فروش جنگ‌افزار آمریکا به کشورهای عربی در ماه‌هایی که به «بهار عربی» شهرت یافت کاهش پیدا کرد و دولت باراک اوباما کوشید بین استراتژی مقابله و مهار ایران و از سوی دیگر حمایت از گسترش دمکراسی در کشورهای عربی تعادل ایجاد کند. به این خاطر تقویت حکومت‌های عربی را که ماهیت دمکراتیک ندارند متوقف کرد.

اما اکنون به نظر می‌رسد که تکمیل قرارداد فروش تسلیحات به این کشورها در اولویت قرار گرفته و به سرعت مورد تصویب قرار می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG