لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

واکنش نتانیاهو به انتقادات پرز در مورد احتمال حمله به ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر (چپ) و شیمون پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر (چپ) و شیمون پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل.
پس از انتقاد شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، از احتمال وقوع یک حمله تنها و یک‌جانبه از سوی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با سرزنش رئیس‌جمهور، وی را فردی با سابقه «قضاوت‌های نادرست» توصیف کرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه ۲۷ مرداد با درج این خبر از قول رسانه‌های اسرائیلی نوشت که یکی از مقام‌های دفتر نخست‌وزیری می‌گوید که «شیمون پرز فراموش کرده‌ است نقش رئیس‌ جمهوری اسرائیل چیست».

شیمون پرز روز پنج‌شنبه ۲۶ مرداد در مصاحبه‌ای با تلویزیون اسرائیل گفت که حمله اسرائیل «تنها می‌تواند موجب وقفه‌ای کوتاه در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود و اکنون مثل روز روشن است که اسرائیل باید پا به پای آمریکا چنین گزینه‌ای را، زمانی که ضرورت یافت، عملی کند».

وی با اشاره به اعتماد خود به قولی که رئیس جمهوری آمریکا در زمینه «جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران» داده افزود: «حال دیگر معلوم است که ما به تنهایی نمی‌توانیم اقدام به حمله کنیم».

در واکنش به این سخنان، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با ذکر سه مورد تاریخی که به باور مقامات این دفتر شیمون پرز در قضاوت‌های خود «اشتباه کرده‌ است» به انتقاد از موضع او پرداخت.

به باور معاونت نخست‌وزیر اسرائیل، نخستین «اشتباه» شیمون پرز این بود که «فکر کرد پس از پیمان اسلو در سال ۱۹۹۳ [که بر اساس آن دولت خودگردان فلسطین تشکیل شد] خاورمیانه جدیدی شکل می‌گیرد.»

دفتر نخست‌وزیری در زمینه مورد دوم از «اشتباهات» پرز گفت که پس از عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه در سال ۲۰۰۵، «او فکر کرد که صلح‌ برقرار می‌شود اما در واقعیت به جای صلح موشک به ما پرتاب شد».

مقام‌های دفتر بنیامین نتانیاهو در ادامه این گونه اظهار کردند که «اما بزرگ‌ترین اشتباه پرز زمانی رخ داد که در سال ۱۹۸۱ با بمباران رآکتور عراق [توسط اسرائیل] مخالفت کرد، و خوش بختانه مناخم بگین، نخست‌وزیر وقت، به او اعتنایی نکرد».

طی روزها و هفته‌های اخیر گزارش‌ها از احتمال حمله نظامی یک‌جانبه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران روند فزاینده‌ای به خود گرفته و در پی این روند، مقامات مختلف اسرائیلی و آمریکایی کوشیده‌اند تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، را به چشم‌پوشی از چنین حمله یک‌جانبه‌ای فرابخوانند.

از سوی دیگر بنا بر گزارش‌ها، بخشی از افکار عمومی اسرائیل نیز با حمله به تأسیسات ایران مخالف است و در همین رابطه، راهپیمایی‌هایی اعتراضی در سه شهر بیت‌المقدس، تل‌آویو و حیفا برای شامگاه پنج‌شنبه، دوم شهریور، از جمله در برابر دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تدارک دیده شده‌ است.

در عین حال اما، سران جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه با برگزاری «روز قدس» بار دیگر لحن اظهارات ضداسرائیلی معمول خود را که باعث نگرانی دولت و مردم اسرائیل است تشدید کرده و خواستار نابودی این کشور شدند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در این مراسم «نابودی» اسرائیل را خواستار شد و رئیس جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی خود در این مراسم، اسرائیل را «غده‌ای» سرطانی نامید و مقابله با «موجودیت» اسرائیل را «باز کردن راه برای نجات همه بشریت» دانست.
XS
SM
MD
LG