لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

اوباما: آمریکا و بریتانیا در کنار آزادی‌خواهان ایستاده‌اند


سخنرانی باراک اوباما در پارلمان بریتانیا، «وستمینستر هال» لندن، ۲۵ مه ۲۰۱۱.
سخنرانی باراک اوباما در پارلمان بریتانیا، «وستمینستر هال» لندن، ۲۵ مه ۲۰۱۱.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که به بریتانیا سفر کرده‌است، روز چهارشنبه در سخنرانی خود در پارلمان این کشور در مورد مسائل جهانی، تروریسم، آینده رئیس جمهور لیبی و مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا سخن گفت.

وی در سخنرانی خود با اشاره به تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا تأکید کرد: «مطمئن باشید آنچه در تهران، تونس و میدان تحریر دیدیم اشتیاق و آرزو برای همان آزادی‌هایی است که برای ما بدیهی به‌شمار می‌آید.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «بنابر این در این شکی نداشته‌باشید که ایالات متحده و بریتانیا، بی‌شائبه، در کنار کسانی که خواستار آزادی هستند ایستاده‌اند.»

باراک اوباما در پارلمان بریتانیا در ادامه سخنرانی خود گفت: «سال‌ها به درازا خواهد کشید تا این انقلاب‌ها به نتیجه برسند، و در این راه روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت. کمتر اتفاق می‌افتد کسانی که قدرت را در دست دارند بدون کشمکش، از قدرت دست بکشند.»

وی با اشاره به ناآرامی‌های سیاسی در شمال آفریقا و خاورمیانه از رهبران کشورهای جهان خواست تا کمک کنند که این دوران گذار سیاسی با موفقیت همراه شود.

باراک اوباما، در سخنرانی دیگری که روز پنج‌شنبه در مورد سیاست‌های جدید آمریکا در منطقه و با توجه به خیزش‌های مردمی در کشورهای خاورمیانه ایراد کرد به جنبش اعتراضی در ایران نیز اشاره کرد.

رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی گفت: «بگذار بیاد داشته باشیم که نخستین تظاهرات مسالمت‌آمیز در خیابان‌های تهران بود، جایی که حکومت وحشیانه زنان و مردان را مورد تعرض قرار داد و مردم بی‌گناه را به زندان انداخت. ما هنوز پژواک شعارهای مردم بر روی پشت بام‌های تهران را می‌شنویم. تصویر جان دادن زنی جوان در خیابان همچنان در حافظه ماست.»

اشاره باراک اوباما به صحنه کشته شدن ندا آقا سلطان در جریان تظاهرات اعتراضی سال ۸۸ در خیابان‌های تهران است، اعتراضاتی که به گفته مخالفان ده‌ها کشته برجای گذاشته و به گفته مقامات انتظامی ایران، در جریان سرکوب این اعتراضات بیش از چهار هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «ما همچنان پافشاری می‌کنیم که مردم ایران مستحق برخورداری از حقوق بنیادی و جهانشمول هستند و حکومت قادر نخواهد بود آرمان‌های آنها را بین ببرد.»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در واکنش به اظهار حمایت باراک اوباما از معترضان ایرانی، اعلام حمایت دولت آمریکا از معترضان ایرانی را «نشان‌دهنده اوج عقب‌ماندگی سیاست خارجی کاخ سفید» دانست.

رامین مهمان‌پرست افزود: «هوش و درایت سیاسی می‌طلبد آمریکایی‌ها در کنار اکثریت ملت ایران قرار بگیرند تا بخش کوچکی از آن که حتی جزء اقلیت نیز به حساب نمی‌آیند.»

«عملیات تا عزل قذافی ادامه خواهد یافت»

روز چهارشنبه هم‌چنین باراک اوباما در نشست خبری مشترک خود در لندن با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در مورد زمان پایان یافتن مأموریت ناتو در لیبی مهلتی را مشخص نکرد اما با اظهار اینکه این عملیات حد و حدودی دارد گفت که فشارها بر معمر قذافی، رهبر لیبی تا زمان عزل او ادامه خواهد داشت.

باراک اوباما در این خصوص افزود: «این یک روند طولانی‌مدت است، اما به باور من اگر ما به همین روش ادامه دهیم قذافی کنار خواهد رفت.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت که «ما در خودداری از وقوع تلفات غیرنظامی در لیبی، بسیار موفق بوده‌ایم.»
XS
SM
MD
LG