لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

افزایش فشارها بر نخست‌وزیر بریتانیا در ارتباط با رسوایی روپرت مرداک


دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا
همزمان با استعفای رئیس پلیس شهر لندن در ارتباط با پرونده رسوایی مجموعه رسانه‌ای روپرت مرداک، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا که گفته می‌شود در یک سال گذشته ۲۶ جلسه با مدیران رسانه‌ای آقای مرداک داشته‌است نیز با فشار سیاسی و انبوهی از سؤالات مواجه شده‌است.

«اد میلیبند»، رهبر حزب کارگر بریتانیا و از سران اپوزیسیون این کشور در مصاحبه با رسانه‌ها خواستار فروپاشی امپراتوری رسانه‌ای روپرت مرداک شده و گفته‌است که نخست‌وزیر بریتانیا باید در این رابطه به پرسش‌های زیادی پاسخ دهد.

در همین حال پل استیونسون، رئیس پلیس لندن، روز یک‌شنبه گفت که به دلیل «ادامه انتقادها و گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط میان مقام‌های ارشد پلیس با امپراتوری رسانه‌ای مرداک» از سمت خود کناره می‌گیرد.

رئیس پلیس لندن که خود با شایعاتی در مورد رشوه گرفتن از مؤسسه روپرت مرداک مواجه است می‌گوید که از وسعت شنود مکالمات تلفنی شهروندان بی‌اطلاع بوده‌است.

خبرنگاران روزنامه «نیوز آو دِوُرلد» متعلق به مجموعه رسانه‌ای روپرت مرداک، سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی-استرالیایی، متهم هستند که برای انتشار مطالب جنجالی و پرخواننده، از طریق رشوه دادن به پلیس و شنود تلفنی صدها نفر از شخصیت‌های بریتانیایی به زندگی خصوصی این افراد نفوذ کرده‌اند.

این رسوایی، در دو هفته اخیر باعث بسته شدن روزنامه «نیوز آو دِوُرلد»، پرتیراژترین روزنامه انگلستان که متعلق به مجموعه مرداک بود شده‌است و هم‌چنین اخراج ۲۰۰ روزنامه‌نگار، دستگیری ۱۰ نفر، و استعفای دو مدیر اصلی شرکت رسانه‌ای مرداک که از دوستان نزدیک نخست‌وزیر بریتانیا بودند را در پی داشته‌است.

علاوه بر این، قرار است روز سه‌شنبه، روپرت مرداک به همراه پسرش جیمز و ربکا بروکس، مدیر اجرایی شرکت نیوز اینترنشنال که این هفته استعفا داده‌است، برای پاسخ‌گویی به سؤالات در برابر پارلمان بریتانیا حاضر شوند.

«این اندازه قدرت در دست یک نفر، خطرناک است»

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا که هم‌اینک به آفریقای جنوبی سفر کرده، در یک نشست خبری در ارتباط با استخدام اندی کولسون، از سردبیران پیشین روزنامه «نیوز آو دورلد» به عنوان مشاور پیشین خود، با انبوهی از سؤالات خبرنگاران مواجه شد.

وی هم‌چنین در ارتباط با برگزاری ۲۶ جلسه با مدیران اصلی مجموعه رسانه‌ای مرداک طی یک‌سال، با انتقاد روبه‌رو است اما وزیر خارجه بریتانیا، این هفته به این انتقادها واکنش نشان داد و به دفاع از نخست‌وزیر برخاست.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس، گفت که از وسعت تعامل نخست‌وزیر با «نیوز اینترنشنال» آقای مرداک «شرمنده نیست» اما اذعان کرد که «مناسبات میان مطبوعات و سیاستمداران در بریتانیا باید تغییر کند.»

در همین حال، «اد میلیبند»، رهبر حزب کارگر بریتانیا، در مصاحبه با رسانه‌ها خواستار آن شد تا مجموعه رسانه‌ای روپرت مرداک به قطعات کوچک‌تر تقسیم شود و اظهار داشت که «تمرکز قدرت» به شکلی که اکنون در مورد روپرت مرداک وجود دارد «خطرناک» است.

وی افزود: «به نظر من باید در مورد شرایطی که یک نفر می‌تواند بیش از ۲۰ درصد از بازار روزنامه‌ها، ازجمله شبکه اسکای و اسکای‌نیوز را در تملک خود داشته‌باشد بازنگری شود.»

بازتاب‌های رسوایی مؤسسه رسانه‌ای روپرت مرداک، به بریتانیا محدود نمانده و دولت استرالیا روز دوشنبه یکی از نشریه‌های متعلق به مجموعه مرداک را متهم کرد که در پی «براندازی» دولت در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استیون کانروی، وزیر ارتباطات استرالیا، در این روز نشریه «دیلی تلگراف» آقای مرداک را متهم کرد که با نشر گزارش‌های جانبدارانه قصد سرنگونی حزب حاکم کارگر در استرالیا را دارد و در پی «تغییر رژیم» است.

از سوی دیگر در این هفته پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، نیز اعلام کرده‌است که هم‌اینک تحقیقاتی را در مورد احتمال شنود مکالمات بازماندگان حادثه یازده سپتامبر توسط رسانه‌های متعلق به روپرت مرداک به جریان انداخته است.

کانال فارسی‌وان که روپرت مرداک برپاکننده آن است تبدیل به یکی از محبوب‌ترین کانال‌های تفریحاتی در ایران شده‌است و برپایی آن واکنش مسئولان ایرانی را نیز در بر داشته‌است.
XS
SM
MD
LG