لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

مایکل مان: ایرانی‌ها متوجه شده‌اند که باید گفت‌وگو کنند


مایکل مان (Michael Mann)، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.
مایکل مان (Michael Mann)، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.
در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی درباره ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۵ + ۱ پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شده‌است.

از سوی دیگر محمود احمدی نژاد روز گذشته در سفر به اندونزی گفت که برنامه هسته‌ای ایران به مسئله‌ای سیاسی تبدیل شده و باید در رابطه بین ایران و آمریکا حل و فصل شود. اتحادیه اروپا هم در انتظار پاسخ و یا اقدامی عملی از طرف ایران است تا به مذاکرات هسته‌ای ادامه دهد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی با رادیو فردا می‌گوید گفت‌وگوهایی که در سطوح پایین‌تر انجام شده مثبت است و به تداوم روند مذاکره‌ها کمک می‌کند.

گزارشی در این باره:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:04 0:00
لینک مستقیم


پیروزی باراک اوباما بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی برخورد با این مسئله را در صدر اخبار رسانه‌های آمریکا و اروپا قرار داد.
خبرگزاری‌های بین‌المللی در گزارش‌های خود احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ در آینده بسیار نزدیک و حتی احتمال گفت و گوی مستقیم میان ایران و آمریکا را مطرح کرده‌اند.

مارک فیت پاتریک، کارشناس امور هسته‌ای در انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن به خبرگزاری فرانسه گفته‌است: «آمریکا و متحدان اروپایی آن آماده می‌شوند بار دیگر این مسئله را از طریق دیپلماسی حل کنند ولی پرسش مهم این است که با چه طرحی بر سر میز مذاکره با ایران می‌نشینند؟ ایران از مواضعش عقب‌نشینی نخواهد کرد مگر اینکه از شدت تحریم‌ها به شکلی کاسته شود.»

مارک هیبس از کارشناسان بنیاد کارنِگی برای صلح جهانی هم به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که دولت اوباما در شش ماه گذشته در موضعی تدافعی بود و برای ایران هم که نمی‌خواست با کسی مذاکره کند که ممکن بود در ماه نوامبر دیگر بر سر کار نباشد، این مسئله مشکل‌ساز بود.

اما اکنون به گفته آقای هیبس، دلایلی برای خوش‌بین بودن به نتیجه مذاکرات وجود دارد اما در صورتی که ایران وارد معامله نشود، همه چیز به هم می‌خورد.

سیاووش رنجبر دائمی، کارشناس امور خاورمیانه و ایران در دانشگاه منچستر بریتانیا هم به خبرگزاری فرانسه گفته‌است «علائمی در ایران دیده می‌شود که حاکی از تمایل جمهوری اسلامی به گفت‌وگو است و دلیل آن هم تاثیرگذاری تحریم‌هاست که ایران را به نشان دادن انعطاف وادار کرده‌است.
به گفته آقای رنجبر دائمی، ایران گزینه دیگری جز نوعی معامله و مدارا با غرب ندارد.

در مقابل، گروه ۱+۵ هم باید در بسته پیشنهادی خود به رهبران جمهوری اسلامی که می‌خواهند آبرویشان را حفظ کنند، امتیازهای بیشتری بدهد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران هم در گفت‌وگویی با رادیو فردا بر تاثیرگذاری تحریم‌ها در ادامه مذاکرات تاکید می‌کند.

«ما مطمئن هستیم که تحریم‌ها کارساز بوده‌اند و اثرات آن را در اقتصاد ایران دیده‌ایم. تحریم‌ها در کاهش منابع مالی برنامه هسته‌ای ایران هم موثر بوده‌اند و این امر مثبتی است.

اما باید تاکید کنم که تحریم‌ها بخشی از رویکرد و روند دوگانه است و مهم‌ترین مسئله آن است که مذاکرات ادامه دارد.

ما می‌خواهیم ایران به میز مذاکره بازگردد و فکر می‌کنیم تحریم‌ها یکی از دلایلی است که باعث شده گفت‌وگوها ادامه یابد. چرا که ایرانی‌ها متوجه شده‌اند که باید بر سر میز مذاکره با شرکای بین‌المللی خود بنشینند و گفت‌وگو کنند.»


برخی از تحلیل‌گران معتقدند که باراک اوباما سیاست درستی را در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران در پیش گرفته و اکنون می‌تواند برای حل این بحران اقدام کند.

گرس تیک، کارشناس مسائل ایران و یکی از مقامات سابق دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته‌است «اوباما زمینه را خیلی با دقت آماده کرده و این امکان را دارد که در مورد برنامه هسته‌ای ایران به نوعی معامله دست بزند.»

در چند هفته گذشته هم گزارش‌هایی درباره مذاکرات مستقیم بین نمایندگان ایران و آمریکا منتشر شده ولی هر دو طرف این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌اند.
در عین حال دولت آمریکا گفته‌است که ایده گفت‌وگوی مستقیم با ایران را بررسی می‌کند.

از سوی دیگر بیشتر کارشناسان و دیپلمات‌ها بر ادامه مذاکرات در چهارچوب گروه ۱+۵ تاکید می‌کنند.
یک دیپلمات غربی در تهران به خبرگزاری رویترز گفته‌است که با انتخاب اوباما شانس ازسرگیری گفت‌وگوها بسیار بیشتر است و غرب باید این مسئله را حل کند.

به گفته او فرصت زیادی باقی نمانده و اگر ایرانی‌ها به دنبال راهی برای عقب‌نشینی هستند الان موقعیت مناسبی برای این کار است.
XS
SM
MD
LG