لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۵

دعوت روحانی برای بررسی توافق اتمی ژنو، این بار از حقوقدانان


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران.
با ادامه انتقاد جناح اصول‌گرای جمهوری اسلامی به رویکرد دولت در مذاکرات اتمی، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه، ۲۳ بهمن، از حقوقدانان دعوت کرد روی محتوای توافقات هسته‌ای بررسی دقیق انجام داده و در این مورد «به جامعه اطلاع‌رسانی کنند».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، حسن روحانی که در جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت با ذکر این مطلب بر «پی‌گیری مجدانه» برنامه دولت برای ادامه مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ خبر داد.

وی گفت که مرحله نخست مذاکرات هسته‌ای دولتش با گروه ۱+۵ «دستاوردهای بزرگی» دربر داشته و بر «ضرورت خبررسانی دقیق و کامل» درباره محتوای توافقات هسته‌ای تأکید کرد.

حسن روحانی به تازگی از سکوت دانشگاهیان درباره توافق‌نامه هسته‌ای ژنو نیز انتقاد کرده و گفته‌ بود که «چرا یک عده کم‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند، اما بزرگان، دانشگاهیان و اساتید ما سکوت می‌کنند».

وی تأکید کرده‌ بود: «چرا استادان خاموش هستند؟ از چه می‌ترسید؟ چرا وقتی یک کار بین‌المللی می‌شود استادان به من نامه خصوصی می‌نویسند؟ چرا حرف نمی‌زنید؟»

دعوت تازه حسن روحانی از حقوقدانان در حالی صورت می‌گیرد که یک روز پس از دعوت او از دانشگاهیان برای «شکستن سکوت»، صادق زیباکلام، استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، روز ۱۶ بهمن خبر داد که به خاطر ارسال نامه‌ای انتقادی نسبت به نظرات جناح اصول‌گرا درخصوص برنامه هسته‌ای به دادستانی احضار شده و هم‌اکنون با قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد است.

صادق زیباکلام در دو نامه‌ای که به حسین شریتعمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، فرستاده از جمله ابراز عقیده کرده‌ بود که برنامه هسته‌ای ایران مقرون به صرفه نبوده و ایران با توجه به هزینه‌هایی که در این راه داده، نباید بدین شکل به دنبال این فناوری می‌رفت.

این نامه‌ها در وب‌سایت انتخاب منتشر شد که متعاقب آن این سایت به طور کلی از دسترس خارج شد.

در واکنش به دعوت رئیس جمهور از دانشگاهیان برای ابراز نظر، محمدرضا خاتمی، دبیرکل پیشین مشارکت، نیز گفت در حالی که محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق، «ممنوع‌الخروج» است، نمی‌توان از دیگران انتظار داشت سخن بگویند.

«کم‌سواد» خواندن منتقدان به توافق‌نامه ژنو نیز هم‌چنان واکنش‌های تند جناح اصول‌گرا را دربر دارد و در این رابطه ۱۹ نماینده مجلس روز نوزدهم بهمن طی نامه‌ای از رئیس صداوسیما خواسته‌اند تا فرصتی به آنها بدهد تا به این اظهارات حسن روحانی واکنش نشان دهند.

در همان روز روزنامه شرق گزارش داد که «جمعی از کارشناسان سیاسی و متخصصان انرژی اتمی موافق توافق هسته‌ای» برای مناظره با این نمایندگان اعلام آمادگی کرده‌اند؛ داود هرمیداس باوند، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه، و محمود سریع‌القلم، استاد دانشگاه تهران، ازجمله این کارشناسان هستند.

پیش از اعلام آمادگی این نمایندگان برای مناظره، محمدتقی مصباح یزدی، پدر معنوی جبهه پایداری، در واکنش یه اظهارات روحانی گفت: «شاه هم می‌گفت این آخوندها یک دم‌کنی روی سرشان گذاشته‌اند و نمی‌فهمند سیاست یعنی چه و ما چه دنیایی داریم.»

وی در ادامه گفت: «آنهایی که قسی‌القلب هستند می‌گویند شما را چه کار به این کارها؟ شما را چه به اقتصاد و سیاست؟ بی‌سوادها.»

توافق‌نامه هسته‌ای ژنو از روزهای آغازین انتقاد شدید محافظه‌کاران داخل کشور را در پی داشت تا جایی که در روز اجرای این توافق‌نامه برخی از آنان، و رسانه‌های وابسته به این جریان، به مردم تسلیت گفتند.

پیش از آن نیز فرمانده سپاه پاسداران گفته بود که آن‌ چه ایران از توافق‌نامه ژنو به دست آورده حداقلی و آن‌ چه از دست داده حداکثری بوده است.

بر اساس توافق ژنو که روز سوم آذر به دست آمد، ایران کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان توافق کردند که در ازای تعلیق غنی‌سازی بالای پنج درصد اورانیوم توسط ایران و همکاری با بازرسان آژانس، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران آزاد شود.

همچنین تحریم‌های مربوط به فروش قطعات هواپیما و خودرو لغو شود و مجازات‌های جدیدی علیه صنعت نفت ایران اعمال نشود.
XS
SM
MD
LG