لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

روسیه: طرح غربی‌ها برای عقب‌نشینی بشار اسد ساده‌لوحانه است


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه.
وزیر خارجه روسیه روز شنبه ۱۱ شهریور گفت که انتظار قدرت‌های غربی و دولت‌های عربی مبنی بر این که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، نیروهای خود را از شهرها خارج کرده و بعد منتظر عمل مشابه از سوی مخالفان شود طرحی «ساده‌لوحانه» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در این باره افزود که چنین درخواستی «به منزله درخواست تسلیم شدن» بشار اسد است و «کشورهای غربی و عربی حق ابراز چنین درخواستی را ندارند».

وی در ادامه گفت: «وقتی که شرکای ما می‌گویند که اول دولت باید نبرد را کنار بگذارد و همه سربازان و سلاح‌هایش را از شهرها بیرون ببرد و بعد از مخالفان بخواهد که آنها هم همین کار را بکنند، این طرحی کاملاً انجام‌نشدنی است.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «یا این افراد ساده‌لوح هستند یا برای تحریک این حرف‌ها را می‌زنند.»

تسخیر پایگاه هوایی توسط اپوزیسیون

روز شنبه خبرگزاری فرانسه خبر داد که «برپایه گزارش‌های اولیه» شورشیان سوری موفق شده‌اند در این روز یک پایگاه پدافند هوایی در منطقه «البوکمال» را در نزدیکی مرز عراق تصرف کرده و به موشک‌های زمین به هوای مستقر در این پایگاه دست پیدا کنند.

در همین حال تلویزیون دولتی سوریه روز شنبه اعلام کرد که ارتش این کشور توانسته‌ است حمله مخالفان به فرودگاهی در نزدیکی شهر حلب در شمال سوریه را خنثی کند.

در همین روز اپوزیسیون سوریه گفت که بر اثر درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی سوریه با مخالفان طی روز شنبه در دمشق، حلب و دیگر شهرهای سوریه «دست‌کم ۳۲ نفر» جان خود را از دست دادند.

فعالان مخالف بشار اسد روز شنبه با اعلام این مطلب به شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، همچنین از «برجا ماندن اجساد در خیابان‌های شهرهای سوریه به خاطر حضور شدید نیروهای امنیتی خبر دادند».

حدود ۱۸ ماه از آغاز اعتراضات در سوریه می‌گذرد و آسوشیتدپرس شمار کشته‌شدگان این ناآرامی‌ها را «بیش از ۲۰ هزار تن» اعلام می‌کند. این در حالی است که مخالفان بشار اسد می‌گویند تاکنون بیست و پنج هزار نفر در سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

در این مدت همچنین به گفته این خبرگزاری، «بیش از ۸۰ هزار تن» از سوریه به ترکیه پناهنده شده‌اند.

احمد داووداغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در سخنان خود در شورای امنیت، خواستار ایجاد مناطق امن در سوریه شده‌ است.
XS
SM
MD
LG