لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

داگان:‌ تقویت اپوزیسیون به جای حمله به ایران


مئیر داگان، رییس پیشین موساد
مئیر داگان، رییس پیشین موساد
مئیر داگان، رییس پیشین موساد اسرائیل، از جامعه جهانی خواسته‌ است که به جای اندیشه حمله به ایران، در فکر تقویت اپوزیسیون ایرانی در برابر حاکمیت جمهوری اسلامی ایران باشد.

آقای داگان این سخنان را در حالی بیان داشته که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بازگشت از سفر به کانادا و آمریکا، در مصاحبه‌هایی با رسانه‌های اسرائیل، تکرار کرده ‌است که حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران هر چند که در چند روز و چند هفته آینده انجام نخواهد شد اما به گفته او، اگر سران ایران مسیر برنامه هسته‌ای خود را تغییر ندهند، چنین حمله‌ای نمی‌تواند چند سال دیگر هم با تعویق روبرو شود.

اما مئیر داگان در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی.بی.اس، پیشدستی کردن اسرائیل در حمله به ایران را رد کرده و آن را تنها برای شرایطی که کارد به استخوان رسیده باشد یا ایران به اسرائیل حمله کرده باشد، لازم دانسته‌است.

آقای داگان یکی از شخصیت‌های اسرائیلی است که به مخالفت قاطع با برنامه‌های نظامی نخست وزیر و وزیر دفاع کشورش آوازه یافته‌است.

آقای داگان در مصاحبه با سی.بی.اس گفته‌است که راهکاری جایگزین برای حمله به ایران این است که غرب تغییر حکومت در ایران را تشویق کند.

به گفته رییس پیشین موساد، «یاری دادن به هر عاملی که بتواند مخالفتی در برابر جمهوری اسلامی بوجود بیآورد، وظیفه غرب است.»

آقای داگان در همین حال گفته‌ است که حکومت ایران با معیارهای خود، منطقی و معقول است و عواقب اقدامات خود را می‌سنجد و حتی محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری کنونی ایران نیز شامل این تعریف می‌شود – «حتی اگر منطق سران ایران با استدلال‌های غرب همخوانی نداشته باشد.»

آقای داگان ابراز اطمینان کرده‌است که زمانی که لازم باشد، غرب خود به اقدام مورد نیاز در برابر ایران دست خواهد زد.

مئیر داگان در پاسخ به این پرسش سی.بی.اس که «بنظر می‌رسد از دید شما اسرائیل باید شکیبا باشد تا آمریکا به ایران حمله کند؟»، گفته‌است «اگر قرار باشد یکی این کار را انجام دهد، همیشه آمریکایی‌ها را ترجیح می‌دهم.»

مئیر داگان گفت به رییس جمهوری آمریکا که تأکید دارد که «ایران، هسته‌ای نخواهد شد»، اطمینان دارد و نیز افزوده‌است که «تجربه به من می‌گوید که همواره می‌توان به رؤسای جمهوری آمریکا تکیه کرد.»

مصاحبه آقای داگان قرار است که یکشنبه بطور کامل از سی.بی.اس پخش شود.

رییس پیشین موساد در پانزده ماهی که پس از هشت سال ریاست موساد، این مقام را به سلف خود واگذار کرده‌است، بارها از سیاست‌های نتانیاهو و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، انتقاد کرده و حتی در اقدامی بی سابقه، گزارشی را به مشاور عالی قضایی دولت علیه این دو ارائه کرده‌است.

همزمان، شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل، که در ادامه سفر به آمریکا بسر می‌برد، شامگاه پنجشنبه در لوس آنجلس گفت که اسرائیل پیش از قطعی شدن حمله به ایران، این امر را به مباحثه عمومی نمی‌گذارد.

آقای پرز در بورلی هیلز در همین حال تأکید کرد که ابتدا باید برای اثربخشیدن تحریم‌ها علیه ایران صبر کرد زیرا به گفته او، تحریم‌ها علیه آفریقای جنوبی (برای لغو حکومت آپارتهاید)، اوکراین و لیبی (برای لغو برنامه‌های هسته‌ای) کارساز بود.

شیمون پرز که یکشنبه نیز در واشنگتن و در «ایپک»، همایش آمریکایی‌های دوستدار اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را «حکومتی بی رحم و فاسد اخلاقی» نامیده بود، در لوس آنجلس افزود، در هر حال، تا زمانی که نوبت آخرین گزینه (راهکار نظامی) برسد، بحث عمومی در مورد آن زودهنگام است.

بحث‌های حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در روزهای اخیر همزمان با سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا و مذاکرات او با باراک اوباما شدت گرفت بویژه آنکه اختلاف نظرهای دو دولت در زمینه خط قرمز نهایی در مورد برنامه اتمی ایران باقی ماند.

غرب و اسرائیل ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد در حالی که تهران همواره این اتهام را بی اساس خوانده و برنامه هسته ای ایران را صلح آمیز می خواند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته غنی سازی را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.
XS
SM
MD
LG