لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

پیشنهاد سناتور آمریکایی برای فشار بر ایران: بستن راه‌های دریایی


سناتور کارل لوین
سناتور کارل لوین
رئیس کمیته نیروهای مسلح در سنای آمریکا روز جمعه در مصاحبه‌ای پیشنهاد کرد که پیش از توسل به حمله نظامی در برابر جمهوری اسلامی، باید انسداد راه‌های دریایی صادرات نفت ایران مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کارل لوین، سناتور دموکرات در ایالات متحده و رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، در عین حال چنین اظهار نظر کرده است که اگر اسرائیل در عرض «چند ماه» آینده به ایران حمله کند تعجب نخواهد کرد.

او روز جمعه در مصاحبه خود همچنین گفته است که اگر جمهوری اسلامی به فعالیت‌های اتمی‌اش ادامه دهد «به نظر من حمله محتمل است».

پیشنهاد این سناتور آمریکایی مبنی بر انسداد «بین‌المللی» راه‌های آبی صادرات نفت ایران برای افزایش فشار بر تهران تازه‌ترین واکنش مقام‌های ایالات متحده در برابر اصرار اسرائیل بر حل بحران هسته‌ای ایران از راه نظامی است.

در دو ماه گذشته شایعات و اظهارنظرها در مورد حمله عن‌قریب اسرائیل به ایران، با یا بدون آمریکا، چنان بالا گرفته و در اغلب نشریات منتشر شده که از یک سو آقای اوباما نمایندگانی را برای مذاکره در این باره به اسرائیل فرستاد و از سوی دیگر رهبر جمهوری اسلامی در این باره مجبور به موضع‌گیری شد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، و به تاسی از او سران کشورهای غربی هم‌چنان اصرار دارند که با دیپلماسی و افزودن بر فشار تحریم‌های اقتصادی و نفتی می‌توان تهران را راضی به توقف غنی‌سازی اورانیوم کرد.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز روز پنج‌شنبه پس از بازگشت از سفر ایالات متحده اعلام کرد که به تحریم‌های جمهوری اسلامی فرصت اثرگذاری خواهد داد و اسرائیل قرار نیست «در روزها یا هفته‌های آینده» به ایران حمله کند.

او با این همه اضافه کرد که اسرائیل قرار نیست «چند سال» برای حل بحران هسته‌ای ایران صبر کند.

جمهوری اسلامی متهم می‌شود که با نیت ساخت تسلیحات اتمی در پی غنی‌سازی اورانیوم به درجات بالاست، اما تهران همواره گفته است که هدفی صلح‌آمیز در سر دارد.

کارل لوین، سناتور آمریکایی، در مصاحبه خود همچنین ابراز خوش‌بینی کرده است که تحریم‌های فزاینده به‌ویژه تحریم واردات نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا بالاخره تهران را به زانو درخواهد آورد.

وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در آغاز بهمن‌ماه سال جاری بر سر ممنوعیت هرگونه قرارداد جدید برای خرید یا انتقال نفت خام ایران به توافق رسیدند. تحریم اروپایی نفت ایران در تابستان آغاز می‌شود.
XS
SM
MD
LG