لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

خشم ترکیه از گزارش کمیته تحقیق اسرائیلی درمورد حمله به کشتی این کشور


صحنه‌هایی از درگیری بر عرشه کشتی ماوی مرمره، ماه مه ۲۰۱۰.
صحنه‌هایی از درگیری بر عرشه کشتی ماوی مرمره، ماه مه ۲۰۱۰.
ترکیه روز یکشنبه نسبت به نتایج اعلام شده تحقیقات «کمیته حقیقت‌یاب» اسرائیلی برای بررسی ماجرای مرگبار در کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره، ابراز «تعجب، انزجار و دلسردی» کرد.

کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره، روز ۳۱ ماه مه ۲۰۱۰، همراه با پنج کشتی دیگر در چارچوب «ناوگان آزادی» برای کمک رسانی به فلسطینی‌ها، اصرار در رفتن به سوی بندر محاصره شده غزه را داشت، اما با برخورد نیروی دریایی اسرائیل متوقف شد. در آن رخداد ۹ نفر از شهروندان ترکیه کشته و حدود چهل نفر دیگر زخمی شدند.

«کمیته حقیقت‌یاب» اسرائیلی در گزارش خود که روز یکشنبه منتشر شد این‌گونه نتیجه‌گیری کرده‌است که رفتن تکاروان اسرائیلی به روی عرشه این کشتی «بر پایه قوانین بین‌المللی عملی قانونی» بوده و اقدامات این تکاوران پس از رسیدن به عرشه نیز «برای دفاع از خود» صورت گرفته‌است.

اما ترکیه می‌گوید که گزارش هیئت ترک درباره این رویداد که در ماه سپتامبر به سازمان ملل ارائه شده حاکی از این است که محاصره این منطقه از سوی اسرائیل و «حمله به کاروان امدادرسانی بشردوستانه» برخلاف قوانین بین‌الملل است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای که در واکنش به انتشار گزارش کمیته اسرائیلی منتشر کرده می‌گوید: «روند تحقیقات ملی در اسرائیل، با وجود تمامی واقعیاتی که از سوی هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی نیز تأیید شده، نیروهای مسلح اسرائیل را تبرئه کرده‌است و این، مایه تعجب، انزجار و دلسردی برای ترکیه‌است.»

اما به گزارش خبرگزاری آلمان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه از نتایج تحقیقات «کمیته حقیقت‌یاب اسرائیل» تمجید کرد و اقدام ارتش اسرائیل در ۳۱ مه ۲۰۱۰ را «دفاع موجه از خود» نامید.

این در حالی است که سازمان ملل متحد پیش از این در پی تحقیقات خود به این نتیجه رسید که ارتش اسرائیل، با حمله به این ناوگان امدادی، «حقوق بین‌الملل را نقض کرده‌است» و این حمله «حتی به عنوان دفاع از خود قابل توجیه نیست.»

از زمان آن برخورد دریایی، مناسبات متشنج ترکیه با اسرائیل همچنان وخیم باقی مانده‌است. رئیس جمهوری، نخست‌وزیر و وزیر خارجه ترکیه بارها در ماه‌های اخیر اسرائیل را فراخوانده‌اند تا رسماً از ترکیه پوزش بخواهد و به خانواده‌های کشته‌ها و زخمی‌ها و سایر سرنشینان کشتی غرامت بدهد.

اما نخست‌وزیر اسرائیل به تازگی پوزش خواستن کشورش از ترکیه در ارتباط با حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی ترکیه را منتفی اعلام کرد.

از تابستان ۲۰۰۷ که حماس بر باریکه غزه مسلط شد، این منطقه به محاصره اسرائیل درآمد. اما در نتیجه انتقادهای جهانی از اسرائیل درپی ماجرای کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره، اسرائیل ۲۰ ژوئن امسال محاصره زمینی غزه را کاهش داد.
XS
SM
MD
LG