لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

نتانیاهو پوزش‌خواهی اسرائیل از ترکیه را منتفی دانست


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه معذرت‌خواهی کشورش از ترکیه در ارتباط با حمله سال گذشته نیروهای اسرائیلی به کشتی ترکیه را منتفی اعلام کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «کانال ۱۰» گفت: «ما معذرت نخواهیم خواست، اما تأسف خود نسبت به این رویداد را به ترکیه ابراز می‌کنیم.»

تکاوران اسرائیلی روز دهم خردادماه گذشته، در حمله به کاروانی متشکل از شش کشتی، ۹ تن از سرنشینان ترک یکی از آن‌ها را کشتند. شش کشتیِ یاد شده برای شکستن محاصره نوار غزه رهسپار آن منطقه بودند که با حمله تکاوران اسرائیلی روبرو شدند. این حمله مرگبار روابط اسرائیل و ترکیه را بحرانی کرد و بسیاری از کشورها و نهادها خواستار تحقیقات مستقل درباره آن شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو در مصاحبه روز دوشنبه خود ادامه داد: «ما نمی‌خواهیم که سربازانمان احیاناً به دادگاه‌های بین‌المللی کشانده شوند. سربازان ما بر طبق استانداردها عمل کردند.»

وی در ادامه افزود که پوزش‌خواهی در این مورد می‌تواند به عنوان پذیرش تقصیر به شمار آید.

اظهارات بنیامین نتانیاهو یک روز پس از آن بیان می‌شود که آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز درخواست معذرت‌خواهی از سوی ترکیه را «حرفی وقیحانه و یا فراتر از وقیحانه» لقب داد و افزود: «اگر قرار باشد معذرت‌خواهی صورت بگیرد این دولت ترکیه است که باید از ما معذرت بخواهد نه ما از آنها.»

این در حالی است که ترکیه پوزش رسمی، پرداخت غرامت و محاکمه عاملان و آمران برخورد دریایی با کشتی «ماوی مرمره» را سه شرط اساسی بهبود مناسبات اعلام کرده‌است.

ترکیه این حمله را «نخستین حمله یک کشور بیگانه به شهروندان ترکیه در طول چند دهه» نامیده و شدیداً از اسرائیل انتقاد کرده‌است.

کشتی «ماوی مرمره» در راه بازگشت خود در روزهای شنبه و یکشنبه به بندرگاه‌های استانبول رسید و هزاران شهروند ترک با سر دادن شعارهای ضد اسرائیلی در بندر به استقبال این کشتی رفتند.

به گفته صاحب «ماوی مرمره»، این کشتی به عنوان عضوی از یک ناوگان جدید گروه فعالان تُرک، در تاریخ ۳۱ مه ۲۰۱۱ مجدداً رهسپار غزه خواهد شد. این تاریخ درست یک سال پس از اعزام پرحادثه قبلی این کشتی به نوار غزه است.
XS
SM
MD
LG