لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

رافائل نادال، فاتح یواس اوپن ۲۰۱۳


رافائل نادال، تنیس‌باز اسپانیایی.
رافائل نادال، تنیس‌باز اسپانیایی.
رافائل نادال با برتری ۳-۱ بر نوواک جوکوویچ برای دومین بار به عنوان قهرمانی رقابت‌های اوپن آمریکا دست یافت. این دو فینال سال ۲۰۱۰ را نیز برگزار کرده بودند که در آن مسابقه هم نادال با همین نتیجه پیروز شده بود.

به این ترتیب جوکوویچ که فینال پارسال را به اندی ماری واگذار کرده بود، امسال هم از دستیابی به عنوان قهرمانی باز ماند و تنیس‌باز چپ‌دست اسپانیایی برای سیزدهمین بار به یک جام گرنداسلم بوسه زد. مرد شماره یک جهان پس از پذیرش شکست، نادال را سزاوار قهرمانی دانست.

نادال بعد از قهرمانی روی محوطه بازی دراز کشید. او به شدت احساساتی شده و شور و شعفی کم‌سابقه را در قیاس با قهرمانی‌های قبلی‌اش بروز داد.

حالا در رتبه‌بندی جهانی، نادال فقط ۱۲۰ امتیاز با جوکوویچ فاصله دارد و با توجه به روند حیرت‌انگیزی که تاکنون در سال ۲۰۱۳ داشته، دور از ذهن نیست قبل از پایان فصل، رتبه نوواک را بگیرد. در جمع ۱۰ نفر برتر، تغییری رخ نداده و فقط دل پوترو جای خودش را در رتبه ششم با فدرر عوض کرده.

نادال ۲۷ ساله است و رسیدن به یک جام دیگر و تساوی با پیت سمپراس کاملاً محتمل به نظر می‌رسد. پس از آن نیز یورش به رکورد ۱۷ قهرمانی راجر فدرر، هدفی است که پیش‌روی نابغه خستگی‌ناپذیر قرار دارد. با این تفاوت که سمپراس دیگر در صحنه نیست اما فدرر همچنان حضور دارد و برخوردار از امکان بهبودی رکورد.

جوکوویچ برای چهارمین بار بود که در فینال یواس اوپن می‌باخت. غیر از دو بار ناکامی مقابل نادال و شکست پارسال از ماری، سال ۲۰۰۷ هم در سه ست پیاپی مقابل فدرر تسلیم شد. اما او سال ۲۰۱۱ در همین مسابقات، فدرر را در نیمه نهایی برد و نادال را هم در فینال به زانو در آورد.

سایت یواس اوپن، به خاطر حضور چهره‌های مشهور هنری، سیاسی و ورزشی، بازی فینال امسال را شب ستارگان نامیده. لئوناردو دی کاپریو، الک بالدوین و همسرش هیلاریا توماس، جاستین تیمبرلیک، دیوید بکام، ملکه صوفیا همسر پادشاه اسپانیا، مارتا استوارت، رالف لورن، شون کانزی، کوین اسپیسی، جسیکا آلبا، آماندا سایفرد، کارولینا کورکووا و رندی جکسون از جمله تماشاگران حاضر در ورزشگاه بودند. تعدد ستارگان به گونه‌ای بود که دوربین‌ها فرصت نکردند برخی از آنها را در امتداد بازی به تصویر بکشند.

در فینال مسابقه زنان هم بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در جمع تماشاگران حضور داشت. هیو جکمن بازیگر استرالیایی و مجری مراسم اسکار، همچنین سارا جسیکا پارکر هم رقابت سرینا ویلیامز و ویکتوریا آزارنکا را تماشا کردند. سایر قهرمانان یواس اوپن ۲۰۱۳ به شرح زیر هستند.

انفرادی زنان: سرینا ویلیامز با برتری مقابل ویکتوریا آزارنکا قهرمان شد. این مسابقه و نتیجه‌اش، تکرار فینال پارسال بود که به هفدهمین گرنداسلم سرینا ویلیامز انجامید. او حالا در ۳۲ سالگی فقط یک جام دیگر تا رکورد ۱۸ گرنداسلم انفرادی مارتینا ناوراتیلووا از چکسلواکی و کریس اورت آمریکایی فاصله دارد.

دو نفره زنان: آندریا هلاواچکووا و لوسی هرادچکا از جمهوری چک قهرمان شدند. آنها که در نیمه نهایی بر خواهران ویلیامز غلبه کرده بودند، در فینال هم از کمند اشلیک برث و کیسی دلاکوآ (استرالیا) عبور کردند.

دو نفره مردان: لئاندر پائس از هندوستان و رادک استپانک از جمهوری چک قهرمان شدند. پائس تاکنون ۱۴ گرنداسلم دو نفره و مختلط را نصیب خود کرده. آنها در نیمه نهایی مقابل برادران برایان پیروز شدند و در فینال هم از سد برونو سوارز برزیلی و الکساندر پیا از اتریش گذشتند.

مختلط: آندریا هلاواچکووا از جمهوری چک، ستاره پر فروغ یواس اوپن امسال بود که هم در دو نفره قهرمان شد و هم در مختلط. این بانوی ۲۷ ساله به اتفاق مکس میرنی از بلاروس به عنوان نخست دست یافت. آنها در فینال مقابل خانم ابیگل اسپیرز آمریکایی و آقای سانتیاگو گونزالس مکزیکی پیروز شدند.

استعدادهای آینده: مطابق سنت بازی‌های گرنداسلم، مسابقات استعدادها هم به انجام رسید. بورنا کوریچ ۱۶ ساله از کرواسی قهرمان مسابقات پسران شد. مسابقات دختران را هم کروات‌ها فتح کردند و آنا کونجو ۱۵ ساله حرف اول را زد.
XS
SM
MD
LG