لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

سفیر آمریکا: فعالیت های ایران در یمن افزایش یافته است


جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در یمن (سمت راست) و علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری پیشین یمن (چپ).
جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در یمن (سمت راست) و علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری پیشین یمن (چپ).
سفیر ایالات متحده آمریکا در یمن می‌گوید که «فعالیت های ایران در یمن افزایش پیدا کرده» و این امر «تهدیدی بزرگ‌تر» برای ثبات و امنیت این کشور به‌وجود آورده‌است.

جرالد فایرستین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز در خصوص وضعیت سیاسی یمن گفت: «شاهد هستیم که ایران می‌کوشد حضورش را در اینجا افزایش دهد، به شیوه‌ای که به باور ما برای ثبات و امنیت یمن مفید نیست.»

سفیر آمریکا در صنعا افزود: «فکر می‌کنم شاهد این هستیم که ایران به طور فزاینده ای سعی دارد تا با عوامل مختلف تماس بگیرد.»

وی در ادامه این مصاحبه گفت: «به طور قطع شاهد افزایش فعالیت مالی ایران هستیم، تلاش هایی از طرف ایران صورت می گیرد، برای اینکه نه تنها در میان عناصر شیعه زیدی بلکه در میان عناصر سنی هم نفوذ خود را افزایش دهد.»

تنش میان شیعیان شورشی یمن که به حوثی‌ها شهرت دارند و سلفی‌های سنی‌مذهب، در سال های اخیر کشور یمن را دستخوش نا آرامی هایی کرده است.

دولت یمن پیشتر و از زمان آغاز درگیری‌های نظامی در شمال این کشور با شورشیان حوثی، بارها جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از این شورشیان متهم کرده بود. مقام های جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده اند.

به گفته مقام‌های دولتی یمن، حوثی‌ها از سوی ایران «حمایت می‌شوند» و می‌خواهند رهبری مذهبی شیعه‌های زیدی را که در سال ۱۹۶۲ و در پی یک کودتا و استقرار نظام جمهوری در یمن سقوط کرد، زنده کنند.

حوثی‌ها به نوبه خود با رد این ادعاها، دولت یمن و علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین کشور را متهم کردند که با نزدیکی با عربستان سعودی، موجبات گسترش وهابیت را فراهم می‌کند.

جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در یمن، در مصاحبه خود که یک روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری یمن انجام شد افزوده است: «شواهدی از فعالیت‌های ایران داریم که به تقویت توان نظامی هم مربوط می‌شود. این یک پدیده نسبتاً تازه است و ایران دارد از این دوره بی‌ثباتی سیاسی و نبود کنترل دولتی بر بخش‌های بزرگی از کشور استفاده می‌کند.»

انتخابات روز سه‌شنبه ریاست‌جمهوری در یمن که «عبد ربه منصور هادی»، معاون رییس‌جمهوری یمن تنها کاندیدای آن است بخشی از طرح انتقال قدرت در این کشور است که با میانجی‌گری کشورهای عرب خلیج فارس ترتیب داده شده و از حمایت ایالات متحده نیز برخوردار است.

علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین یمن، به دنبال تظاهرات اعتراض‌آمیز مردمی علیه حکومت ۳۳ ساله‌اش، سال گذشته از قدرت کناره‌گیری کرد.

مجلس یمن با مصونیت او از پیگرد قضایی موافقت کرده و وی ماه گذشته برای انجام امور درمانی به آمریکا رفت.
XS
SM
MD
LG