لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

چرا محمود احمدی‌نژاد تنها ۸ درصد از مصوبات مجلس را به موقع ابلاغ کرده‌است؟


سایت «الف» از سایت‌های نزدیک به احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارش کرد محمود احمدی‌نژاد از مجموع ۲۹۸ مصوبه مجلس، تنها ۲۳ مصوبه را بدون تاخیر ابلاغ کرده‌است.

در همین زمینه، گفت‌وگویی داشته‌ایم با احسان مهرابی خبرنگار پیشین پارلمانی که هم‌اکنون ساکن ترکیه است و از او پرسیده‌ایم به جز مصوباتی که با تاخیر ابلاغ شده چه تعداد اصلا توسط رئیس جمهور ابلاغ نشده‌است؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:30 0:00
لینک مستقیم

احسان مهرابی: بر اساس اخباری که توسط منابع نزدیک به مجلس منتشر شده‌است، آقای احمدی نژاد ۲۶ مصوبه را اصلا ابلاغ نکرده‌اند.

آیا مطلع هستید که این مصوبات چه نوع مصوباتی بودند که آقای احمدی‌نژاد آنها را ابلاغ نکرده‌اند؟

احسان مهرابی: اینها بیشتر مصوباتی هستند که آقای احمدی نژاد از ابتدا در مورد آنها با مجلس مشکل داشت.

مواردی مانند قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و منابع حاصل از این قانون یا مواردی که مربوط به قوانین نفتی می‌شود، از جمله مواردی است که آقای احمدی‌نژاد از ابتدا در این باره با مجلس چالش داشت؛ و بخشی از قوانینی که اعلام نشده‌است مربوط به همین مصوباتند.

آماری وجود دارد که بر اساس آن اعلام شده‌است که از مجموع ۲۹۸ مصوبه مجلس، آقای احمدی‌نژاد به کمتر از هشت درصد آنها را به موقع جهت درج در روزنامه رسمی ابلاغ کرده‌است. به اعتقاد شما چرا آقای احمدی‌نژاد این مصوبات را با تاخیر ابلاغ می‌کند؟

آقای احمدی‌نژاد به صراحت اعلام کرده‌اند که قوانینی را که مجلس تصویب می‌کند اگر قبول نداشته باشند، آنها را اجرا نمی‌کنند.

از سوی دیگر آن شأنی که مجلس برای خود قائل است، آقای احمدی نژاد برایش قائل نیست و اگر اختلاف نظری در مورد قانون داشته باشند و یا نگاه خاصی به یک قانون داشته باشند، آن قانون را رسما ابلاغ نمی‌کنند و یا اینکه آن را با تاخیر ابلاغ می‌کنند.

پس به اعتقاد شما این چالشی که آقای احمدی‌نژاد با مجلس و یا مجلس با آقای احمدی نژاد دارد، یک چالش حقوقی است یا می‌تواند یک چالش سیاسی باشد؟

طبیعتا یک بخش‌هایی از آن چالش حقوقی است که آقای احمدی نژاد طی نامه‌های متعددی که به مجلس ارسال کرده‌است، برخی از این اختلاف نظرهای حقوقی را برشمرده و اعلام کرده‌است.

یعنی دیدگاهی که محمود احمدی نژاد درباره قانون اساسی و وظایف قوا دارد، متفاوت با آن دیدی است که مجلس و سایر نهادها دارند.

بخشی دیگری هم سیاسی است و آقای احمدی نژاد این شأنیت و مقامی که مجلس برای خودش در راس امور قائل است را قبول ندارد و معتقد است که قوه مجریه از آن جایی که بار اجرایی مملکت را بر دوش دارد، در راس امور است.

با این حساب هم می‌شود گفت که اختلاف نظر حقوقی و هم اختلاف نظر سیاسی باعث شده‌است که کار به اینجاها بکشد.

بر اساس قانون رئیس جمهور موظف است که ظرف چند روز مصوبات مجلس را ابلاغ کند؟

بر اساس ماده یک قانون مدنی رئیس جمهور ظرف مدت پنج روز قوانین مصوب مجلس را که به تایید نهایی رسیده‌است ابلاغ کند و در صورت استنکاف رئیس جمهور، ظرف ۷۲ ساعت رئیس مجلس می‌تواند این مصوبات را ابلاغ کند.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG