لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۶

رئیس سی‌آی‌ای: پاره کردن توافق اتمی به تقویت تندروها در ایران می‌انجامد


رئیس سی‌آی‌ای همچنین افزوده که چنین کاری، باعث «تقویت تندروها» در ایران می‌شود.
رئیس سی‌آی‌ای همچنین افزوده که چنین کاری، باعث «تقویت تندروها» در ایران می‌شود.

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) به دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره «پاره کردن» توافق اتمی با ایران هشدار داده است.

آقای برنان در مصاحبه‌ای با سرویس جهانی بی‌بی‌سی که چهارشنبه ۱۰ آذر منتشر شده، پاره کردن توافق اتمی با ایران را «نهایت بی‌خردی» توصیف کرده و گفته است: «این که دولت آمریکا توافقی را که دولت قبلی به دست آورده پاره کند، کاری بی‌سابقه است».

رئیس سی‌آی‌ای همچنین افزوده که چنین کاری، هم باعث «تقویت تندروها» در ایران می‌شود و هم در صورت از سر گیری فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، کشورهای دیگر را به راه‌اندازی چنین برنامه‌ای ترغیب می‌کند.

جان برنان تاکید کرده است: «من فکر می‌کنم پاره کردن توافق اتمی، نهایت بی‌خردی دولت آینده خواهد بود».

این هشدار رئیس کنونی سی‌آی‌ای در حالی بیان می‌شود که رئیس آینده سی‌آی‌ای از مخالفان سرسخت توافق اتمی قدرت‌های جهانی با ایران است.

مایک پمپئو، نماینده کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا که توسط دونالد ترامپ به عنوان رئیس سی‌آی‌ای انتخاب شده، دو روز قبل از اینکه به این سمت منصوب شود، توافق هسته‌ای با ایران را «فاجعه‌بار» دانست، از جمهوری اسلامی به عنوان «بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان» نام برد و گفت که «مشتاق عقب‌نشینی» از این توافق است.

به جز آقای پمپئو، دیگر مقام‌های ارشد دولت ترامپ و شخص رئیس جمهور منتخب آمریکا نیز وعده پاره کردن توافق هسته‌ای را داده‌اند.

بر خلاف دموکرات‌ها که از تواق اتمی با ایران دفاع می‌کنند و آن را تامین‌کننده منافع آمریکا و متحدانش مانند اسرائیل می‌دانند، جمهوری‌خواهان معتقدند که این تواق در درازمدت به قدرتمندتر شدن یک ایران هسته‌ای منجر خواهد شد و میلیاردها دلار پول نصیب جمهوری اسلامی می‌کند که توسط دولت آمریکا، بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان معرفی شده است.

در ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که انتقادهای زیادی علیه توافق اتمی بیان کرده، گفته که اگر آمریکا توافق اتمی را پاره کند، ایران آن را به آتش می‌کشد.

دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ از اول بهمن کار خود را آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG