لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

واکنش ایران به سخنان ترامپ و ملک سلمان: مسیر خود را تغییر نمی‌دهیم


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با متهم کردن ایالات متحده آمریکا به «جنگ‌افروزی، مداخله‌گری، ایران‌هراسی و فروش سلاح خطرناک و بی‌فایده به حامیان اصلی تروریسم»، تصریح کرد: «با لفاظی‌های آمریکا و شرکایش در منطقه مسیر خود را تغییر نمی‌دهیم».

بهرام قاسمی روز دوشنبه اول خرداد در واکنش به سخنان روز قبل رئیس‌جمهوری آمریکا و پادشاه عربستان سعودی در ریاض، گفت: «آمریکا و شرکایش در منطقه باید بدانند که امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت مردمسالار، باثبات و مقتدر که از حمایت‌های مردمی بهره می‌برد، منادی صلح، آرامش و حسن همجواری در منطقه و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در جهان است و با لفاظی‌های این کشورها مسیر خود را تغییر نخواهد داد».

دونالد ترامپ روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت جمهوری اسلامی را به دلیل «آموزش گروه‌های مسلح در سوریه، یمن و عراق» سرزنش کرد، اما در عین حال تأکید کرد که بین ایرانیان «غنی و با فرهنگ» و جمهوری اسلامی تفاوت وجود دارد.

در سخنانی در حضور رهبران کشورهای بزرگ اسلامی، آقای ترامپ همچنین جمهوری اسلامی را حکومتی توصیف کرد که «لنگرگاهی امن به تروریست‌ها می‌دهد و از آن پیشتیبانی مالی می‌کند و مسئول بی‌ثباتی در منطقه است».

سفر به عربستان سعودی نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا بود.

آقای ترامپ در پایتخت عربستان سعودی تصریح کرد که از لبنان تا عراق تا یمن، «ایران با تامین مالی و تسلیح و آموزش گروه‌های تروریستی، شبه ‌نظامیان و دیگر گروه‌‌های افراطی، انتشار دهنده ویرانی و هرج و مرج در منطقه است» و نوای «محو اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهد.

آقای ترامپ همچنین یادآور شد که با حمایت جمهوری اسلامی، حکومت بشار اسد «جنایاتی توصیف‌ناپذیر» مرتکب شده است.

انتقادات تند رئیس‌جمهوری آمریکا علیه جمهوری اسلامی در حضور رهبران کشورهای اسلامی، با واکنش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز مواجه شد.

به دنبال جواد ظریف، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم گفت: «کمتر از ۴۸ ساعت بعد از برگزاری شکوهمند دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که مردم بزرگ، قدرشناس و غیرتمند ایران در داخل و خارج از کشور با شرکت گسترده خود در انتخابات یک بار دیگر پایبندی خود را به نظام جمهوری اسلامی ایران به اثبات رساندند، رئیس‌‌جمهوری آمریکا در سخنانی مداخله‌جویانه، تکراری و مملو از ادعاهای بی‌پایه علیه کشورمان تلاش کرد بار دیگر با ترویج ایران‌هراسی و در تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، کشورهای منطقه را به خرید هرچه بیشتر تسلیحات آمریکایی تشویق کند».

جمهوری اسلامی ایران از بدو تشکیل در سال‌های پایانی دهه ۵۰ خورشیدی، شعارهای ضدآمریکایی و ضداسرائیلی و تنش با برخی کشورهای منطقه به ویژه عراق و عربستان سعودی را به بخشی از سیاست خارجی خود تبدیل کرد.

حمایت ایران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین که علیه اسرائیل می‌جنگند، از دیگر مواردی است که انتقادات جامعه بین‌الملل از جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

دونالد ترامپ در سخنان روز یکشنبه‌اش گفت: «ستمدیده‌ترین قربانیان حکومت ایران مردم این کشور هستند. ایران تاریخ و فرهنگی غنی دارد، اما مردم ایران تحت حکومت رهبرانی که پیوسته پیگیر درگیری و ترور هستند، زندگی سخت و توام با یاس داشته‌اند».

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: «مقام‌های رژیم ایران باید بودجه حمایت از تروریست‌ها را برای مردم خودشان خرج کنند. آنها لیاقت بهترین‌ها را دارند».

XS
SM
MD
LG