لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

رییس‌جمهوری آمریکا برای دیداری دو روزه وارد اسرائیل شد


دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، ظهر روز دوشنبه اول خرداد برای دیداری دو روزه وارد اسرائیل شد.

آقای ترامپ در پی دیدار از عربستان و گفت‌وگو با ملک سلمان پادشاه سعودی در دومین بخش از سفر خارجی خود وارد اسرائیل شد.

هواپیمای رییس‌جمهوری آمریکا مستقیما از ریاض پایتخت عربستان به تل آویو پرواز کرد؛ این نخستین پرواز آشکار در این مسیر بود، زیرا عربستان ظاهرا اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

رئوِون ریولین، رییس‌جمهوری، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در صف نخست استقبال‌کنندگان در فرودگاه بن گوریون از دونالد ترامپ و هیات ۱۵۰۰ نفره همراه او بودند.

گسترده‌ترین تدابیر امنیتی برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، اول و دوم خرداد، بویژه در شهر بیت‌المقدس (اورشلیم)، در روزهای اقامت آقای ترامپ و هیات آمریکایی از سوی اسرائیل در نظر گرفته شده است.

ده هزار نیروی پلیس و هزاران نیروی امنیتی مخفی و آشکار و تک تیراندازهای خبره بخشی از این تدابیر هستند.

بزرگراه شماره یک اسرائیل میان تل آویو و اورشلیم ساعاتی طولانی در این دو روز از هر دو سو کاملا مسدود است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، همزمان با حرکت کاروان بزرگ آمریکایی با بیش از شصت خودروی ویژه که اکثر آنها از سوی نهادهای امنیتی آمریکا به اسرائیل انتقال یافته‌اند، بیش از هفتاد بزرگراه و جاده و خیابان دیگر، عمدتا در اورشلیم، در روزهای سفر آقای ترامپ، بسته می‌شود.

مرکز شهر اورشلیم که محل اقامت آقای ترامپ و همراهان او در دو هتل کینگ دیوید و مامیلا، دیوار ندبه و محله آرامگاه عیسی مسیح در شرق بیت‌المقدس تحت شدیدترین تدابیر امنیتی است.

نیم ساعت پیش از فرود هواپیمای «ایر فورس وان» در فرودگاه تل آویو، تصادف عادی یک خودرو در خیابانی در تل آویو این گمانه را بوجود آورد که یک حادثه تروریستی باشد اما پلیس اسرائیل اعلام کرد راننده مرتکب تصادف عادی شده است.

آقای ترامپ در برنامه دو روزه کاری خود در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، ابتدا با رییس‌جمهوری اسرائیل گفت‌و‌گو می‌کند؛ آنگاه به «دیوار ندبه» و کلیسای آرامگاه عیسی مسیح می‌رود؛ سپس مذاکرات سیاسی کاری را با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دنبال کرده و شام دوشنبه شب را مهمان نتانیاهو و همسر او خواهد بود.

آقای ترامپ سه‌شنبه دوم خرداد برای دیدار با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی به بیت‌اللحم، زادگاه عیسی مسیح در کرانه باختری می‌رود.

این دومین ملاقات آقای ترامپ با محمود عباس در کمتر از سه هفته اخیر است.

دونالد ترامپ پیش از ترک اسرائیل در موزه اورشلیم سخنرانی خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در نشست دولت خود گفته بود، تقویت همکاری‌های امنیتی و استحکام بیشتر هم‌پیمانی اسرائیل و آمریکا نتیجه این دیدار خواهد بود.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو اتخاذ سخت‌گیری‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران و راه‌های وادار کردن ایران به ترک سوریه را به دونالد ترامپ ارائه می‌کند.

یسرائل کاتز وزیر اطلاعات اسرائیل روز یکشنبه از لزوم تشکیل اتحادی قوی‌تر در برابر ایران در مذاکرات رهبران اسرائیل با دونالد ترامپ سخن گفته بود.

یووال اشتاینیتز وزیر انرژی و یکی از نزدیک‌ترین سیاستمداران به نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه از معامله تسلیحاتی یکصد میلیارد دلاری آمریکا و عربستان ابراز نگرانی کرده و آن را برای اسرائیل «آزار دهنده» نامیده بود.

این دولتمرد اسرائیلی گفته بود، وجود این همه جنگ‌افزار مدرن در یک کشور «دشمن» «خواب راحت را از چشمان اسرائیل می‌رباید».

اشتاینیتز گفته بود، در مذاکرات رهبر اسرائیل با آقای ترامپ باید «بی‌ هیچ رو در بایستی» از آمریکا پرسید چه تضمینی برای حفظ برتری توان نظامی اسرائیل در منطقه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG