لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

تداوم بازداشت‌ها در ترکیه؛ محاکمه دو معلم و اعتصاب غذای عکاس فرانسوی


آقای اوزاکچا معلم مدرسه و خانم گلمن استاد دانشگاه، دو تن از ده‌ها هزار نفری هستند که پس از کودتای نافرجام سال پیش، از کار بیکار یا زندانی شدند.
آقای اوزاکچا معلم مدرسه و خانم گلمن استاد دانشگاه، دو تن از ده‌ها هزار نفری هستند که پس از کودتای نافرجام سال پیش، از کار بیکار یا زندانی شدند.

دادگاهی در ترکیه یک معلم و یک استاد دانشگاه زندانی را که در اعتصاب غذا هستند، محاکمه کرده و یک روزنامه‌نگار فرانسوی زندانی در این کشور نیز در اعتراض به وضعیت خود اعتصاب غذا کرد.

نوریه گلمن و سمیح اوزاکچا روز سه‌شنبه، دوم خرداد، از زندان به دادگاهی در آنکارا منتقل و به اتهام «عضویت در گروه تروریستی» محاکمه شدند. این دو سپس به زندان بازگردانده شدند.

آقای اوزاکچا معلم مدرسه و خانم گلمن استاد دانشگاه، دو تن از ده‌ها هزار نفری هستند که در سرکوب‌های پس از کودتای نافرجام سال پیش در ترکیه، از کار بیکار یا زندانی شده‌اند.

این دو از دو ماه و نیم پیش در اعتصاب غذای تر به سر می‌برند.

برخی گزارش‌ها از عضویت نوریه گلمن و سمیح اوزاکچا در حزب آزادی‌خواه انقلابی خلق، از احزاب مارکسیست ترکیه حکایت دارد.

این دو پس از خروج از دادگاه بر ادامه مبارزه و مقاومت تاکید کردند.

تظاهراتی هم در حمایت از آنها در آنکارا برگزار شد که توسط نیروهای امنیتی ترکیه به شدت سرکوب شد و چند نفر در جریان آن بازداشت شدند.

در همین حال سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که ماتیاس دپاردون، عکاس و روزنامه‌نگار فرانسوی که بیش از دو هفته است در ترکیه در بازداشت به سر می‌برد، اعتصاب غذا کرده است.

آقای دپاردون روز هشتم ماه مه در جنوب شرق ترکیه و هنگام عکاسی برای نشریه نشنال جئوگرافیک بازداشت شد.

نماینده گزارشگران بدون مرز در ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفت که سه روز از اعتصاب غذای این عکاس و خبرنگار می‌گذرد.

ادامه بازداشت آقای دپاردون در حالی است که حکم اخراج او از ترکیه چند روز پیش صادر شده، اما به دلایل نامشخصی اجرایی نشده است.

مقام‌های ترکیه این عکاس فرانسوی را به «تبلیغات برای گروه‌های تروریستی» متهم کرده‌اند.

در روز چهارشنبه سوم خرداد همچنین اعلام شد که مقام‌های ترکیه دستور بازداشت ۱۳۹ نفر دیگر از کارمندان شهرداری آنکارا و دو وزارتخانه این کشور را صادر کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک گزارش داده که این افراد به ظن ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، خطیب مذهبی ساکن آمریکا، بازداشت شده‌اند.

دولت رجب طیب اردوغان، آقای گولن را به طراحی کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه متهم می‌کند اما فتح‌الله گولن می‌گوید که این کودتا ساخته و پرداخته دولت ترکیه برای سرکوب مخالفانش بوده است.

به دنبال کودتای نافرجام، مقام‌های ترکیه تاکنون بیش از صد هزار نفر را در بخش‌های مختلف نظامی، دولتی، امنیتی، قضایی و عمومی این کشور بازداشت یا از کار برکنار کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG