لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

ترکیه حکم بازداشت فتح‌الله گولن را به اتهام «رهبری کودتا» صادر کرد


فتح‌الله گولن رهبری شبکه وسیعی از مدارس و موسسات مذهبی در نقاط مختلف جهان از جمله درون ترکیه را بر عهده دارد.
فتح‌الله گولن رهبری شبکه وسیعی از مدارس و موسسات مذهبی در نقاط مختلف جهان از جمله درون ترکیه را بر عهده دارد.

دادگاهی در استانبول ترکیه روز پنجشنبه ۱۴ مرداد حکم بازداشت فتح‌الله گولن، خطیب مذهبی ساکن آمریکا، را به اتهام رهبری کودتا علیه دولت این کشور صادر کرد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داده که آقای گولن در حکم صادره، به «آمریت کودتای ۱۵ ژوئیه» متهم شده است.

شامگاه ۱۵ ژوئیه (۲۵ تیر ۱۳۹۵) تعدادی از اعضای نیروهای مسلح ترکیه تلاش کردند تا دولت رجب طیب اردوغان را ساقط کرده و کنترل این کشور را به دست گیرند.

این کودتا در نهایت شکست خورد و دولت ترکیه، فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی ساکن آمریکا را به رهبری آن متهم کرد.

آقای گولن که در ابتدا از متحدان رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری فعلی ترکیه بود، سال‌هاست که به دنبال اختلاف با آقای اردوغان در تبعیدی خودخواسته به آمریکا رفته است.

فتح‌الله گولن رهبری شبکه وسیعی از مدارس و موسسات مذهبی در نقاط مختلف جهان از جمله درون ترکیه را بر عهده دارد؛ هرچند پس از شکست کودتا، دولت ده‌ها هزار نفر از کارمندان نیروهای مسلح، دستگاه قضایی و اداری، دانشگاه‌ها و مدارس این کشور را به اتهام هواداری از آقای گولن بازداشت یا از کار برکنار کرده است.

اگرچه مقام‌های دولت ترکیه از ابتدا انگشت اتهام را به سوی فتح‌الله گولن و حامیان او نشانه گرفتند اما این نخستین بار پس از کودتای اخیر است که حکم بازداشت این شخصیت مذهبی را رسما صادر کرده‌اند.

این در حالی است که در اواخر سال ۲۰۱۴ نیز ترکیه حکم بازداشت آقای گولن را به اتهام «تشکیل گروه مسلح تروریستی» صادر کرده بود.

ترکیه همچنین با اصرار از دولت آمریکا خواسته تا این خطیب مذهبی را به آنکار استرداد کند.

آقای گولن اتهام‌ها علیه خود را قاطعانه رد می‌کند و می‌گوید که اگر بخش کوچکی از این اتهام‌ها صحت داشته باشند خود را تحویل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG