لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

اعتراض آمریکا به «رهگیری غیرحرفه‌ای» هواپیمای خود توسط جت‌های چین


به اعلام نیروی هوایی آمریکا، دو هواپیمای سوخو-۳۰ ارتش چین، به یک هواپیمای بویینگ دبلیو-سی۱۳۵ نیروی هوایی نزدیک شدند.
به اعلام نیروی هوایی آمریکا، دو هواپیمای سوخو-۳۰ ارتش چین، به یک هواپیمای بویینگ دبلیو-سی۱۳۵ نیروی هوایی نزدیک شدند.

نیروی هوایی ارتش آمریکا روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، اعلام کرد که دو هواپیمای جنگی چین، به شکلی «غیرحرفه‌ای» یک هواپیمای تحقیقاتی این کشور را بر فراز دریای چین شرقی، رهگیری کرده‌اند.

طبق اعلام نیروی هوایی آمریکا، دو هواپیمای سوخو ۳۰ ارتش چین، چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت، به یک هواپیمای بویینگ دبلیو-سی۱۳۵ نیروی هوایی نزدیک شدند.

سرهنگ لاری هاج، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در حوزه پسیفیک، گفت که هواپیمای تحقیقاتی ایالات متحده، در فضای هوایی بین‌المللی و بر اساس قوانین بین‌الملل، مشغول انجام عملیاتی معمول بود.

هواپیمای بویینگ دبیلو-سی۱۳۵ هواپیمایی غیر رزمی است که صرفا برای نمونه‌برداری از جو زمین برای بررسی آزمایش‌های اتمی احتمالی طراحی شده است.

اطلاعیه سخنگوی نیروی هوایی آمرکیا در حوزه پسیفیک می‌گوید که خدمه هواپیمای آمریکایی، رهگیری هواپیماهای چینی را به دلیل «مانورها، سرعت و فاصله اندک» این هواپیماها با خود، غیرحرفه‌ای ارزیابی کرده‌اند.

لاری هاج از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده، اما به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این مسئله از طریق «کانال‌های مناسب نظامی و دیپلماتیک» با چین پیگیری می‌شود.

در سال‌های اخیر مواردی از تنش میان آمریکا و چین در شرق آسیا وجود داشته است.

چین در سال ۲۰۱۳ مناطق وسیعی از دریای چین شرقی را در حوزه دفاع هوایی خود تعریف کرد، اما ایالات متحده با «نامشروع» خواندن این اقدام، از شناسایی چنین منطقه‌ای خودداری کرد.

اما هنوز مشخص نیست که حادثه اخیر در منطقه دفاعی خودخوانده چین رخ داده باشد.

لاری هاج هم گفته که هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا «به طور معمول در حوزه پسیفیک از جمله دریای چین شرقی رفت و آمد می‌کنند».

نیروهای نظامی چین هنوز واکنشی به حادثه اخیر نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG