لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

جان مک‌کین: سیا در قضیه لوینسون، کنگره را گمراه کرد


 جان مک‌کين، سناتور جمهوریخواه آمریکا
جان مک‌کين، سناتور جمهوریخواه آمریکا
جان مک‌کين، سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمريکا، سازمان اطلاعات مرکزی اين کشور، سيا، را به «گمراه» کردن کنگره آمريکا درباره رابرت لوينسون متهم کرده است.
رابرت لوينسون، مامور سابق پلیس فدرال آمریکا٬ اف‌بی‌آی است که در سال ۱۳۸۵ به ايران سفر کرده بود و پس از مدتی در جزيره کيش ناپديد شد. با گذشت حدود هفت سال از ناپديد شدن آقای لوينسون، هنوز مشخص نيست او در اختيار چه افرادی است و چه وضعيتی دارد.
سناتور مک‌کين روز يکشنبه ۲۴ آذر در مصاحبه با تلويزيون سی‌ان‌ان گفته که سيا درباره رابرت لوینسون «حقيقت» را به کنگره آمريکا «نگفته» است.
اين سناتور ارشد جمهوری‌خواه در عين حال افزوده که «مطمئن است»، آمريکا «هر کاری بتواند» انجام می‌دهد تا متوجه شود چه اتفاقی برای آقای لوينسون رخ داده است اما تاکيد کرده به دولت باراک اوباما فشار خواهد آورد که چرا از ارائه اطلاعات بيشتر درباره اين فرد خودداری کرده است.
جان مک‌کين همچنين ادعای بی‌اطلاعی دولت ايران از وضعيت رابرت لوينسون را رد کرده و گفته «فکر نمی‌کنم شکی وجود داشته باشد» که ايران از سرنوشت آقای لوينسون مطلع است.
اين در حالی است که محمد جواد ظريف،‌ وزير امور خارجه ايران، روز يکشنبه ۲۴ آذر در مصاحبه با شبکه تلويزيونی آمريکايی «سی‌بی‌اس» گفت که ‌دولت ايران اطلاعی از سرنوشت و محل رابرت لوينسون، مامور سابق «اف‌بی‌آی» ندارد.
وزير امور خارجه ايران توضيح داد که «آنچه ما می‌دانيم اين است که او در ايران زندانی نيست. چنانچه او (در ايران) باشد، توسط دولت زندانی نشده است. به اعتقاد من دولت، کنترل و تسلط کاملی بر اوضاع کشور دارد.»
به گفته آقای ظريف، ايران اگر رابرت لوينسون را پيدا می‌کرد يا اثری از او می‌يافت، درباره بازگرداندنش به آمريکا بحث می‌کرد.
آسوشيتدپرس گزارش داده که سه نفر از تحليلگران باسابقه سيا به علت نقض قوانين اين سازمان در رابطه با اين پرونده از کار برکنار شده‌ و هفت نفر ديگر نيز تنبيه شده‌اند.
سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، پس از ناپديد شدن رابرت لوينسون به قانون‌گذاران اين کشور گفته بود که او قبلا برای سيا کار می‌کرد اما در هنگام سفر به ايران ارتباطی با اين سازمان نداشته است. اما در اکتبر ۲۰۰۷ وکيل خانواده لوينسون، ايميلی را کشف کرد که او به يکی از دوستانش در سيا فرستاده بود و در آن گفته بود که تلاش می‌کند در ايران با منبعی نزديک به دولت ارتباط برقرار کند.
اين ايميل در اختيار کميته اطلاعاتی سنای ايالات متحده قرار گرفت.
در سال ۱۳۸۵ که آقای لوينسون در ايران ناپديد شد، گفته شد که او به عنوان بازرس خصوصی برای يک شرکت بزرگ کار می‌کرد و برای تحقيق در مورد «قاچاق سيگار» به ايران سفر کرده بود. اما طی هفته‌های اخير گزارش‌هايی در خصوص همکاری وی با سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، منتشر شده است.
خبرگزاری آسوشيتدپرس هفته گذشته در گزارشی نوشت که رابرت لوينسون در ماموريتی که رسما تائيد نشده بود، برای سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، اطلاعات جمع می‌کرده است.
ديويد مک‌گی، وکيل خانواده آقای لوينسون نيز به خبرگزاری رويترز گفته است که او در حال تحقيق درباره پولشويی مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی بوده است.
اين در حالی است که جان کری، وزير امور خارجه ايالات متحده گفته که دولت اين کشور، پيگيری پرونده آقای لوينسون را رها نکرده است.
آقای کری در مصاحبه با تلويزيون ای‌بی‌سی افزوده است: «واقعيت اين است که من نه تنها شخصا اين مسئله را در بالاترين سطح دنبال کرده بلکه حتی آن را از طريق واسطه‌ها نيز پيگيری کرده‌ام.»
در همين حال، مسئول مطبوعاتی نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد روز يکشنبه از دولت آمريکا خواسته است تا درباره ماموريت‌ رابرت لوينسون، توضيح دهد.
XS
SM
MD
LG