لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

دی‌ان‌ای بمبگذار بروکسل قبلا در حملات پاریس هم پیدا شده بود


نجم العشراوی
نجم العشراوی

دادستانی بلژیک می‌گوید آزمایش‌های دی‌ان‌ای نشان می‌دهد که یکی از بمبگذاران انتحاری فرودگاه بروکسل، نجم العشراوی بوده است که دی‌ان‌ای او در بمب‌ها و جلیقه‌های انفجاری استفاده شده در حملات تروریستی پاریس نیز وجود داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ششم فروردین به نقل از دادستانی بلژیک گزارش داد که تحقیقات رسمی جداگانه نیز نتایج این آزمایش دی‌ان‌ای را تایید می‌کند.

یافته‌های جدید احتمال اینکه نجم العشراوی ۲۴ ساله و مراکشی‌تبار، سازنده بمب‌های استفاده شده در هر دو عملیات تروریستی پاریس و بروکسل بوده را تقویت می‌کند.

بر این اساس، تاکنون سه نفر از عوامل بزرگترین عملیات تروریستی تاریخ بلژیک شناسایی شده‌اند. خالد و ابراهیم البکراوی، دو برادر مسلمان، دیگر عاملان این حملات بودند که یکی همراه با آقای عشراوی خود را در فرودگاه بروکسل منفجر کرد و دیگری در یک ایستگاه مترو نزدیک مقر اتحادیه اروپا؛ این در حالی است که عملیات جستجوی وسیعی برای یافتن عوامل دیگر این حملات در بلژیک در جریان است.

اتباع بیش از ۴۰ کشور جهان، قربانیان حملات تروریستی اخیر در بروکسل بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه بلژیک گزارش داده که یک پرویی، دو آمریکایی، یک بریتانیایی، سه هلندی، یک چینی و یک فرانسوی، جزو کشته شدگان این حملات بودند.

ایتالیا و آلمان نیز تایید کرده‌اند که دو زن از اتباع این دو کشور، در میان کشته‌شدگان بوده‌اند.

در همین حال، وزیر دادگستری بلژیک گفته است صلاح عبدالسلام که از او به عنوان طراح حملات تروریستی پاریس نام برده می‌شود، همکاری خود را با پلیس متوقف کرده است.

آقای عبدالسلام چند روز پیش از حملات بروکسل در این شهر دستگیر شده بود.

مقام‌های قضایی بلژیک می‌گویند که صلاح عبدالسلام بر «حق خود برای سکوت کردن» تاکید دارد.

در جریان عملیات تروریستی در بروکسل، پایتخت بلژیک، بیش از ۳۰ نفر کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG