لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

دستگیری شش نفر در بلژیک در رابطه با انفجارهای بروکسل


تدابیر امنیتی همچنان در بلژیک شدید است و صبح امروز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای همدردی با بلژیک وارد بروکسل شد
تدابیر امنیتی همچنان در بلژیک شدید است و صبح امروز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای همدردی با بلژیک وارد بروکسل شد

دادستانی فدرال بلژیک می‌گوید که پلیس این کشور روز پنج‌شنبه، پنجم فروردین‌ماه، شش نفر را در رابطه با انفجارهای روز سوم فروردین‌ماه در فرودگاه و متروی بروکسل دستگیر کرد.

این دستگیری‌ها همزمان با انجام چندین عملیات ضدتروریستی صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سه نفر از این افراد «در خارج از دفتر دادستانی فدرال» دستگیر شده‌اند، دو تن در بروکسل و یک نفر نیز در محله یته در شهر بروکسل.

هنوز هیچ اطلاع بیشتری در مورد این افراد، هویت‌ آنها و علت دستگیری‌شان در دست نیست.

در همین حال روزنامه بلژیکی «د استاندارد» روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که مردی که در تصویر منتشر شده از فرودگاه بروکسل در کنار خالد البکراوی ایستاده و کتی روشنی به تن و کلاه به سر دارد، دستگیر شده است.

این روزنامه می‌گوید یک مامور پلیس این فرد را با توجه به عکس منتشر شده، شناسایی کرده و بدین ترتیب وی دستگیر شده است.

با این همه دفتر دادستانی بلژیک هنوز این خبر را تایید نکرده و تنها خبر دستگیری شش نفر را منتشر کرده است. با این حال مشخص نیست که این فرد یکی از آن شش تن دستگیر شده است یا خیر.

شبکه خبری «آرتی‌بی‌اف» نیز می‌گوید که پلیس بلژیک در ساعات پایانی شب گذشته فردی دیگر، نفر هفتمی، را در محله فوره دستگیر کرده است. این خبر نیز هنوز تایید نشده است.

محله فوره همراه با محله مولن‌بیک، از جمله محلات بلژیک‌ است که بسیاری از مسلمانان افراطی‌ در آن زندگی می‌کنند و شاهد عملیات‌های ضدتروریستی بسیاری پس از بروز کشتارهای پاریس در آبان‌ماه بوده‌اند.

صلاح عبدالسلام، مغز متفکر حملات پاریس و تنها فرد زنده مانده از آن رویدادها، هفته گذشته در محله فوره بروکسل دستگیر شده بود.

همچنین روزنامه «د مورگن» نیز روز جمعه گزارش داد که تحقیقات نشان ‌می‌دهد که یک مظنون تازه نیز به پرونده انفجارهای بروکسل اضافه شده است. به گفته این روزنامه، این فرد سوری و ۲۸ ساله است و نعیم الحامد نام دارد.

به گفته این روزنامه نام این فرد در فهرستی بوده که میان نیروهای امنیتی کشورهای اروپایی می‌چرخیده است. «د مورگن» همچنین می‌گوید که نعیم الحامد احتمالا در کشتار آبان‌ماه پاریس نیز دست داشته است.

سه روز پس از وقوع دو انفجار بزرگ در فرودگاه بین‌المللی و متروی مرکزی این شهر و کشته شدن حداقل ۳۱ نفر، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، صبح امروز برای انجام همدردی با بلژیک وارد بروکسل شد و قرار است با چندین مقام اروپایی دیدار کند.

یک روز پس از وقوع این انفجار پلیس نام دو برادر مسلمان بلژیکی را اعلام کرد و گفت یکی از آنها از بمب‌گذاران انتحاری در مترو و دیگری از بمب‌گذاران انتحاری در فرودگاه بین‌المللی بروکسل بوده است.

تنها نام قطعی اعلام شده دیگر توسط پلیس، نجیم العشراوی است که از دستیاران نزدیک عبدالسلام بوده و تنها یک روز پیش از وقوع انفجارها، پلیس هویت وی را شناسایی کرده بود.

این فرد، در سمت چپ تصویر منتشر شده توسط پلیس بلژیک، هنوز دستگیر نشده است. روشن نیست که وی از بمب‌گذاران انتحاری بوده یا از محل انفجار زنده گریخته است.

همچنین مردی که در آن تصویر کت روشن پوشیده نیز هنوز شناسایی نشده و تنها اخبار تایید‌نشده‌ای از دستگیری او منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG