لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

«شنیده شدن صدای سه انفجار» در عملیات گسترده پلیس در بروکسل


شهردار منطقه‌ای در بروکسل روز جمعه ششم فروردین از عملیات گسترده پلیس برای تحقیقات پیرامون عاملان حملات انتحاری هفته گذشته در پایتخت بلژیک خبر داد و همزمان گزارش شده که در این عملیات صدای سه انفجار شنیده شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تلویزیون دولتی «آرتی‌بی‌اف» از شهردار برنارد کلارفایت نقل قول کرده که گفته است در عملیات روز جمعه در منطقه اسکربگ، یک نفر «خلع سلاح» شده است.

وی نگفت که آیا وی دستگیر یا زخمی شده است.

با این حال تلویزیون دولتی بلژیک گفته است این شخص که یک کیف حاوی مواد منفجره حمل می‌کرده، زخمی و بازداشت شده است.

شهردار اسکربگ افزوده که عملیات یاد شده در ارتباط باحملات روز سه‌شنبه به فرودگاه بروکسل و یک ایستگاه مترو این شهر بوده است. روز پنجشنبه نیز یک نفر در ارتباط با این حملات در پاریس بازداشت شد.

گزارش شده که صدای سه انفجار در جریان عملیات پلیس در این منطقه که محل سکونت عاملان حملات انتحاری بروکسل بوده، شنیده شده است.

خبرنگاران آسوشیتدپرس که در صحنه حاضر بوده‌اند گفته‌اند که هنوز مشخص نیست آیا این انفجارها ناشی از خنثی‌سازی بمب از سوی پلیس بوده یا چیز دیگری.

پیشتر، یکی از شاهدان عینی به تلویزیون دولتی بلژیک گفته بود که صدای دو انفجار و تیراندازی شدید در منطقه اسکربگ شنیده است.

در همین حال، شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک، مراسم استقبال از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در فرودگاه بروکسل را به دلیل عملیات پلیس لغو کرده است.

آقای کری که در یک سفر غیرمنتظره به بروکسل رفته است از اقدامات ضد تروریستی بلژیک به رغم یکسری خطاهای امنیتی و اطلاعاتی آن دفاع کرده است.

وی تایید کرده که چندین نیروی اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، در تحقیقات مربوط به حملات بروکسل مشارکت دارند و گفته است: «عیب‌جویی» از کاستی‌های بلژیک «ناشی از عصبانیت بوده و نامناسب است».

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، ریس جمهوری ترکیه، بار دیگر از مقام‌های بلژیک به دلیل اقدام نکردن علیه یکی از عاملان حمله انتحاری در بروکسل انتقاد کرده است. وی پیشتر گفته بود که ترکیه یکی از برادران بکراوی را تحویل داده بود ولی بلژیک او را آزاد کرد.

آقای اردوغان روز جمعه در جریان سخنرانی در شهر سورگون گفت: «ما او را در غازیان تپه گرفتیم، اخراجش کردیم و او را فرستادیم. آن آقایان (مقام‌های بلژیکی) هیچ اقدام لازمی علیه این تروریست انجام ندادند و او را آزاد کردند ... بیاید این قضیه را توضیح دهید!»

در جریان حملات روز سه‌شنبه در بروکسل ۳۱ نفر کشته شد و بیش از ۲۷۰ نفر زخمی شدند. سه عامل انتحاری نیز در این حملات کشته شدند.

XS
SM
MD
LG